Skip to main content

Siapa kata pindaan 1993 lucutkan kuasa Sultan lantik SS,LA & SFinO?

Ada yang kata selepas pindaan 1993, kuasa Sultan melantik Setiausaha Kerajaan Negeri, Penasihat Undang-Undang dan Pegawai Kewangan Negeri dilucutkan? Saya pamirkan di sini Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Pahang sebelum 1993 dan juga selepas 1993 mengenai perkara yang berkaitan. Saya hanya mahu menyatakan kedudukan di Pahang. Di negeri lain, saya tidak ada dokumen undang-undang tubuh sebelum 1993, tapi yang saya lihat, hasil dari pindaan 1993, Perkara 11 dalam Undang-undang Tubuh Pahang dengan Perkara 52 Undang-Undang Tubuh Negeri Selangor jadi seragam. 
Sila perhatikan Perkara 11 mengenai Setiausaha Kerajaan.
Sila perhatikan Perkara 12 - Penasihat Undang-Undang, Perkara 13 - Pegawai Kewangan Negeri dan Perkara 14 - Kuasa Raja Pemerintah melantik Pegawai-Pegawai APABILA TIDAK ADA Suruhanjaya Perkhidmatan.
Ini pula versi Bahasa Inggeris nya.
Ini lah versi selepas dipinda pada tahun 1993.
Ini versi Bahasa Inggeris nya.

Saya tidak nampak apa yang dikatakan atau dihujahkan bahawa kuasa Raja Pemerintah telah dikurangkan atau telah dilucutkan. Yang jelas, sejak dulu lagi Suruhanjaya Perkhidmatan itu telah ada wujud dan apa yang dikatakan sebagai "Suruhanjaya Perkhidmatan yang berkenaan" itu ialah Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) bagi lantikan jawatan SUK dan Pegawai Kewangan Negeri dan Suruhanjaya Perkhidmatan Kehakiman dan Perundangan bagi Penasihat Undang-Undang.

Comments

  1. Excellent Post DSN....

    Unearth their kencings.....

    ReplyDelete
  2. Before 1993, the Selangor Constitution did indeed give powers to the State regarding the appointment of the State Secretary. The original wording of section 52, clause (1), gives an indication of the background of the so-called constitutional “conventions”. The original text reads as follows:

    “(1) His Highness shall on the recommendation of the appropriate Service Commission by instrument under His Sign Manual and the State Seal appoint a person holding whole time office in the public services to be the State Secretary, the State Legal Adviser and the State Financial Officer respectively:
    Provided that before acting on the recommendations of the Service Commission His Highness shall consider the advice of the Mentri Besar and may once refer the recommendation back to the Commission in order that it may be reconsidered.”

    All the powers of the State in this section have since been deleted, giving full powers of appointment to the “appropriate Service Commission”. In addition, the original wording of clause (6) of the same section explicitly gave discretionary powers to the Sultan:

    “(6) In the event of there being no Service Commission having jurisdication in respect of any appointment of any officers mentioned in Clause (1) such appointment may be made by His Highness acting in His discretion.”

    This clause has been entirely deleted.

    ReplyDelete
  3. Thank you Teck Wyn for the pre 1993 provision of the Selangir State Constitution. As I understand it, its the Constitutional Convention of the advise by the MB take was taken out in the post 1993 amendment. Nevertheless, that general provision of the advice by the MB is actually enshrined in article 55 of the Constituion.

    ReplyDelete

Post a Comment

No comment moderation but need to know who is commenting. Please let us know who you are. Keep it as professional as possible. Didn't we agree to disagree? Regards and best wishes.(DSN)

Popular posts from this blog

Prerogative of Mercy. Beg Your Pardon...

Ada terpandang video oleh Zaid Ibrahim tentang Pardon. Dia kata itu Prerogative of Mercy oleh Agong dan Raja2. High Prerogative of Mercy....or something like that lah. Itu betul. Tapi kalau nak kata process itu tidak ada procedure tak betul lah. Perlembagaan kita dan Akta Penjara telah tetapkan procedure nya. Agong & Raja2 juga perlu bertindak ikut Perlembagaan dan Undang2. Maka itu lah sebabnya digelar Raja Berperlembagaan. Dalam Perlembagaan ditetapkan mesti diadakan Pardons Board yang dipengerusikan oleh Tuanku sendiri. Antara lain Pardons Board itu akan bermesyuarat, pertimbangkan Petisyen yang dikemukakan, dapatkan nasihat dan pandangan ahli Pardons Board itu dan minta nasihat dan pandangan dari Peguam Negara. Bukan macam cerita filem purba. Bukan macam cerita Sultan Melaka ampunkan Hang Tuah untuk tujuan suruh bertikam dengan Hang Jebat. Bukan sebab Sultan Melaka menyesal tersalah hukum Hang Tuah. Bukan ampunkan Hang Tuah sebab Hang Jebat handal sangat dan hanya Hang Tuah sah

Setiausaha Politik selama 18 tahun (2000-2018)

Apabila YB Dato' Adnan Yaakob dilantik sebagai Menteri Besar Pahang, beliau telefon saya bertanya samada saya hendak tak datang ke Kuantan bekerja dengan dia. "Sam, Long ingat elok awak berubah angin. Mari datang Kuantan kerja dengan Long". Begitu lah kata-kata beliau. Kebetulan tahun 1999 itu saya kurang betul menumpukan perhatian kepada kerja-kerja sebagai lawyer. Anak saya baru meninggal pada 20hb August 1998. Dato' Adnan dilantik sebagai MB pada 25hb Mei 1999. "Come lah work with me. We see how I can place you in the MB's Office" Begitu lah Long Nan beritahu saya. "Boleh lah Long. Setahun dua boleh kot. I like myself more as lawyer, Long...." "OK...mari lah setahun dua" Itu jawab Dato' Adnan. "Tapi Long tak boleh lah bagi awak gaji besar Sam...." Sambung Dato' Adnan. "Kita tengok lah mana yang sesuai". Tambah beliau. Pada mulanya sejak bulan Mei 1999 itu saya hanya berulang alik KL-Kuantan. Tujuan

SEJARAH HITAM PELANTIKAN MOHAN SEBAGAI PEGUAM NEGARA MESTI DIPUTIHKAN.

PEGUAM NEGARA (ATTORNEY GENERAL) DAN PENDAKWARAYA (PUBLIC PROSECUTOR) SEJARAH HITAM PELANTIKAN MOHAN YANG MESTI DIPUTIHKAN. 1. Jawatan Peguam Negara adalah lantikan dibawah Perkara 145 Perlembagaan Persekutuan oleh Yang diPertuan Agong atas nasihat Perdana Menteri. 2. Peguam Negara adalah Peguam kepada Negara dan bertanggungjawab menasihati Agong, Jemaah Menteri dan Menteri dalam hal ehwal Undang-Undang. 3. Peguam Negara adalah juga seorang Pendakwaraya yang mengikut budibicaranya boleh memulakan, membawa, menjalankan atau memberhentikan apa-apa perbicaraan jenayah. Untuk tugas ini dia dipanggil Public Prosecutor. Namun begitu tugas itu tidak termasuk proceeding di mahkamah Syariah, mahkamah Native atau mahkamah tentera. 4. Jawatan itu adalah atas perkenan Agong dan dia boleh meletakkan jawatan pada bila-bila masa. 5. Peguam Negara boleh menentukan mahkamah mana apa-apa proceeding jenayah hendak dijalankan dan boleh juga pindahkan proceeding jenayah ke mahkamah yang dia fikir