YAB Menteri Besar Pahang dalam ucapan Bajet 2011 menyebut :-
Apa yang perlu hanyalah usaha yang lebih sedikit kearah mencapai keuntungan. Pegawai dan kakitangan agensi kerajaan itu perlu bangun dari lamunan tidur yang selama ini terlalu nyenyak. Kalau diambil polisi yang digunapakai oleh swasta dalam hubungan Majikan dengan Pekerja, pekerja mestilah bekerja untuk majikan dengan sepenuh hati tanpa ada niat untuk menyokong atau membantu syarikat pesaing kepada Majikan. Biasanya Majikan tidak akan teragak-agak mengambil tindakan membuang pekerja yang tidak setia kepada Majikan.
Sebagai sebuah kerajaan, Negeri Pahang tidak pernah mengambil sikap atau polisi swasta dalam hubungan dengan Pegawai dan kakitangannya. Namun, mungkin sampai masanya, kalau agensi kerajaan dibawah pimpinan CEO atau Pengarah atau apa juga designation yang digunakan, tidak dapat memberi keuntungan kepada Agensi itu dan seterusnya kepada Kerajaan; beliau itu perlulah diganti. Perlu digantikan dengan Pegawai yang lebih tahu bagaimana mencari keuntungan. Bottom line kepada penubuhan Agensi adalah keuntungan dan bukannya menempatkan pegawai atau kakitangan yang memerlukan pekerjaan.
Mungkin kerajaan perlu penting dan fikirkan rakyat dari memikirkan kebajikan seseorang yang tertentu sahaja. Pegawai yang telah melebihi umur persaraan wajib, wajib dipencenkan; kerana ramai lagi yang layak dan mampu mengambil tempat itu. Bagi pegawai-pegawai yang terlibat, "Its time to pull your socks!"
"SELAMAT MAJU JAYA DAN SELAMAT MENYUMBANG"
Negeri Pahang mempunyai Agensi Kerajaan seperti berikut :-7. STRATEGI MENINGKATKAN HASIL NEGERI18. Mencari punca hasil baru negeri boleh dilakukan melalui dua pendekatan iaitu pendekatan jangka pendek dan pendekatan jangka panjang. Pendekatan jangka pendek Insya Allah akan dilakukan oleh Kerajaan Negeri dengan mewajibkan semua Agensi Kerajaan menyalurkan 50% daripada keuntungan masing-masing kepada Kerajaan Negeri. Anak-anak syarikat kepada agensi-agensi Kerajaan akan diwajibkan menyalurkan 50% dari keuntungan anak-anak syarikat kepada agensi masing-masing dan 50% daripada sumbangan itu diwajibkan disalurkan pula kepada Kerajaan Negeri. Langkah ini akan dikuatkuasakan mulai tahun hadapan tahun 2011 dan ini bermakna kesemua agensi Kerajaan dan anak-anak syarikat agensi Kerajaan akan menyalurkan sumbangan kepada Kerajaan Negeri berdasarkan kepada keuntungan yang dibuat pada tahun ini, iaitu tahun 2010.19. Pendekatan yang kedua, secara pendekatan jangka panjang, InsyaAllah Kerajaan Negeri akan terlibat secara terus dalam projek pelaburan berskala besar yang berdaya maju dengan pelabur-pelabur asing mengikut kesesuaian. Penerokaan dalam bidang bioteknologi akan diteruskan dan ianya dijangka boleh mendatangkan hasil terus kepada Kerajaan Negeri kalaupun tidak masa sekarang tetapi masa jangka panjang.20. Sumbangan dari agensi Kerajaan dan anak-anak syarikat agensi kepada Kerajaan Negeri dianggap wajar, patut dan munasabah kerana kesemuanya diwujudkan oleh Kerajaan Negeri dengan sumbangan Kerajaan Negeri dari masa ke semasa bermula dengan sumbangan dalam bentuk launching grant. Kerajaan Negeri akan memohon bantuan Kerajaan Persekutuan dari masa ke semasa oleh sebab kemajuan pembangunan Negeri secara langsung dan tidak langsung menyumbang kepada pembangunan negara pada keseluruhannya.
Bajet 2011 ini menjangkakan defisit sebanyak lebihkurang RM68 juta. Secara puratanya 13 agensi kerajaan yang disenaraikan diatas hanya perlu menyumbang sebanyak RM5.2 juta setiap agensi. Jumlah RM5.2 juta bukan lah satu jumlah yang tidak realistic dan mampu disumbangkan.
- Lembaga Kemajuaan Perusahaan Pertanian (LKPP)
- Yayasan Pahang
- Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang (PKNP)
- Amanah Saham Pahang Berhad (ASPA)
- Perbadanan Kemajuan Bukit Fraser
- Perbadanan Perpustakaan Negeri Pahang
- Lembaga Muzium Negeri Pahang
- Lembaga Pembangunan Tioman
- Perbadanan Stadium Darul Makmur
- Kolej Islam Pahang Sultan Ahmad Shah (KIPSAS)
- Pahang Skills Development Centre (PSDC)
- Perbadanan Setiausaha Kerajaan Negeri Pahang (PSK)
- Pahang Technologies Resources Sdn. Bhd
Apa yang perlu hanyalah usaha yang lebih sedikit kearah mencapai keuntungan. Pegawai dan kakitangan agensi kerajaan itu perlu bangun dari lamunan tidur yang selama ini terlalu nyenyak. Kalau diambil polisi yang digunapakai oleh swasta dalam hubungan Majikan dengan Pekerja, pekerja mestilah bekerja untuk majikan dengan sepenuh hati tanpa ada niat untuk menyokong atau membantu syarikat pesaing kepada Majikan. Biasanya Majikan tidak akan teragak-agak mengambil tindakan membuang pekerja yang tidak setia kepada Majikan.
Sebagai sebuah kerajaan, Negeri Pahang tidak pernah mengambil sikap atau polisi swasta dalam hubungan dengan Pegawai dan kakitangannya. Namun, mungkin sampai masanya, kalau agensi kerajaan dibawah pimpinan CEO atau Pengarah atau apa juga designation yang digunakan, tidak dapat memberi keuntungan kepada Agensi itu dan seterusnya kepada Kerajaan; beliau itu perlulah diganti. Perlu digantikan dengan Pegawai yang lebih tahu bagaimana mencari keuntungan. Bottom line kepada penubuhan Agensi adalah keuntungan dan bukannya menempatkan pegawai atau kakitangan yang memerlukan pekerjaan.
Mungkin kerajaan perlu penting dan fikirkan rakyat dari memikirkan kebajikan seseorang yang tertentu sahaja. Pegawai yang telah melebihi umur persaraan wajib, wajib dipencenkan; kerana ramai lagi yang layak dan mampu mengambil tempat itu. Bagi pegawai-pegawai yang terlibat, "Its time to pull your socks!"
"SELAMAT MAJU JAYA DAN SELAMAT MENYUMBANG"
Bagus sekali cadangan 50% sumbangan dari keuntungan anak2 syarikat.
ReplyDeleteLetakkan KPI kepada CEO2 anak2 syarikat.
Inject New Blood into our anak2 syarikat kerajaan negeri. Ramai lagi mereka2 yg berwibawa diluar sana.
K'jaan negeri jangan terikat kepada ajk2 UMNO sahaja dalam melantik wakil2 kerajaan atau dalam memberi peluang projek2. Takut nnt terjadi seperti di Selangor. Apabila PM menyuarakan kebimbangannya dimana, hanya Ajk2 Bahagian & Cawangan UMNO sahaja yg datang di setiap program untuk Rakyat. Walaupun program bersilih ganti penganjur & lokasi tapi kehadiran muka yang sama!!