Skip to main content

Can BN grow healthier? With or without U lah!

(1) To all my friends yang rasa diri mereka telah terpinggir selepas PRU 12. Ketua Bahagian yang tidak dicalonkan semula. EXCO yang tak jadi EXCO lagi. YB yang bukan YB lagi. Dan kepada yang akan kalah atau tidak bertanding dalam pemilihan UMNO, MIC & MCA kali ini.

(2) BN need penjenamaan semula or call it what ever u like. Rebranding, reinvent or whatever Re... BN and all its component parties need to change. Thats it...CHANGE! Stop apple polishing, lip service, ampu, bodek and the yes man attitude.

(3) It takes a great man to say NO! Saying YES is much easier than saying NO cos when u say NO u can be construed as rude, sombong, snobbish & the likes. Say YES u will be seen as cultured, well mannered, bersopan santun, berbudi bahasa & this & that & so forth.

(4) Been a member of an organisation we are bound by rules & regulations, ethics & discipline. Be it a member of a political party or a golf or bowling clubs, we are all bound by their principles & objectives. If u are just an ordinary member, u are supposed to support the leaders or the office bearers. U are not supposed to "jump the gun" in all matters including any announcement or changes to be made by the organisation. If u are the leader in the organisation, surely u will expect the ordinary members or the supporters to be a "team player" rather than some rebels or some smart hotshots.

(5) Sometime u pretend to be smart or buat pandai & people can see your stupidity. Sometime u buat bodoh or play stupid, people will see your intelect. It is actually a funny world esp. the world of politics. U just cannot say stop when u have reached the end of the road. Thats what BN (UMNO, MCA, MIC especially) should realise.

(6) To rebrand, lots of cutting & pruning need to be done. Those "cut or pruned" need to realise that they are actually doing a service to BN. Without them the BN "tree" will grow healthier...

Comments

Popular posts from this blog

Setiausaha Politik selama 18 tahun (2000-2018)

Apabila YB Dato' Adnan Yaakob dilantik sebagai Menteri Besar Pahang, beliau telefon saya bertanya samada saya hendak tak datang ke Kuantan bekerja dengan dia. "Sam, Long ingat elok awak berubah angin. Mari datang Kuantan kerja dengan Long". Begitu lah kata-kata beliau. Kebetulan tahun 1999 itu saya kurang betul menumpukan perhatian kepada kerja-kerja sebagai lawyer. Anak saya baru meninggal pada 20hb August 1998. Dato' Adnan dilantik sebagai MB pada 25hb Mei 1999. "Come lah work with me. We see how I can place you in the MB's Office" Begitu lah Long Nan beritahu saya. "Boleh lah Long. Setahun dua boleh kot. I like myself more as lawyer, Long...." "OK...mari lah setahun dua" Itu jawab Dato' Adnan. "Tapi Long tak boleh lah bagi awak gaji besar Sam...." Sambung Dato' Adnan. "Kita tengok lah mana yang sesuai". Tambah beliau. Pada mulanya sejak bulan Mei 1999 itu saya hanya berulang alik KL-Kuantan. Tujuan...

Lawyer setengah lepas enam/ Half past six?

Ada lawyer yang true blue, well cooked and clever. Ada yang opposite dari yang disebut itu. Kalau Mahkamah perintahkan seseorang itu dihukum mati maka permohonan untuk hukum penjara seumur hidup itu terbatal lah dengan sendirinya! Sama lah juga kalau Mahkamah perintahkan lesen memandu si Anu itu dibatalkan maka semua sekali lah batal baik kelas B dan D atau apa-apa kelas pun. Jangan lah pulak kata, si Anu itu masih boleh pakai Lesen L dia sebab mahkamah tak sebut pun dalam perintahnya. Kalau Mahkamah batalkan keputusan dan perbuatan Speaker mengantung kehadiran ahli Dewan maka akibat dari perintah itu, ahli Dewan itu bolehlah hadir dan turut serta prosiding Dewan itu seolah-olah apa yang Speaker buat itu tidak pernah wujud! Itu pun susah nak faham ke? Jangan lah jadi loyar buruk . Half past six !

SEJARAH HITAM PELANTIKAN MOHAN SEBAGAI PEGUAM NEGARA MESTI DIPUTIHKAN.

PEGUAM NEGARA (ATTORNEY GENERAL) DAN PENDAKWARAYA (PUBLIC PROSECUTOR) SEJARAH HITAM PELANTIKAN MOHAN YANG MESTI DIPUTIHKAN. 1. Jawatan Peguam Negara adalah lantikan dibawah Perkara 145 Perlembagaan Persekutuan oleh Yang diPertuan Agong atas nasihat Perdana Menteri. 2. Peguam Negara adalah Peguam kepada Negara dan bertanggungjawab menasihati Agong, Jemaah Menteri dan Menteri dalam hal ehwal Undang-Undang. 3. Peguam Negara adalah juga seorang Pendakwaraya yang mengikut budibicaranya boleh memulakan, membawa, menjalankan atau memberhentikan apa-apa perbicaraan jenayah. Untuk tugas ini dia dipanggil Public Prosecutor. Namun begitu tugas itu tidak termasuk proceeding di mahkamah Syariah, mahkamah Native atau mahkamah tentera. 4. Jawatan itu adalah atas perkenan Agong dan dia boleh meletakkan jawatan pada bila-bila masa. 5. Peguam Negara boleh menentukan mahkamah mana apa-apa proceeding jenayah hendak dijalankan dan boleh juga pindahkan proceeding jenayah ke mahkamah yang dia fikir...