Perkahwinan lelaki Islam dengan seorang Kitabiyah.
Didalam rang undang-undang ini pasal 10 (1) membenarkan seorang lelaki Islam berkahwin dengan seorang Kitabiyah. Saya berpandangan perkara ini amat mengelirukan. Siapakah dan apakah definasi Kitabiyah itu tidak dibuat penjelasan didalam rang undang-undang ini.
Saya mencadangkan supaya pasal ini dimansuhkan sahaja dengan memotong perkataan “ kecuali dengan seorang Kitabiyah”.
Adalah dikhuatiri jika perkahwinan dengan Kitabiyah dibenarkan, Pahang akan jadi seperti Indonesia. Kesannya nanti adalah kepada anak-anak hasil perkahwinan itu. Jika ibunya yang Kitabiyah itu lebih dominan dari bapanya yang Islam itu, maka anak-anak itu sudah pasti lebih kepada pengaruh Ibu nya dan jika ini berlaku kita akan melahirkan generasi yang tidak tentu pegangan ugamanya.
Pertukaran Ugama
Pasal 46 (2) didalam rang undang-undang ini berbunyi :
“Jika salah satu pihak kepada sesuatu perkahwinan bukan Islam memeluk agama Islam, maka perbuatan yang demikian tidak boleh dengan sendirinya berkuatkuasa membubarkan perkahwinan itu melainkan dan sehingga disahkan sedemikian oleh Mahkamah”
Ini bermakna seseorang lelaki bukan Islam yang telah beristeri dan mempunyai anak boleh memeluk agama Islam dan berkahwin pula dengan wanita Islam sedangkan perkahwinannya dengan wanita bukan Islam yang terdahulu masih lagi berkuat kuasa sehingga dibatalkan oleh Mahkamah. Ini membuka ruang kepada keadaan dimana seseorang itu boleh mempunyai dua Isteri ; satu Islam dan satu lagi bukan Islam ( walaupun seketika sehingganya ianya dibatalkan oleh mahkamah)
Saya juga percaya peruntukan ini akan menimbulkan masalah dari segi penguatkuasaannya vis-Ã -vis undang-undang sivil. Undang-undang sivil memperuntukan bahawa sesuatu perkahwinan itu adalah dengan sendirinya terbubar jika salah satu pihak kepada perkahwinan itu memeluk agama Islam dan ianya adalah alasan mutlak untuk pembubaran perkahwinan itu. (Annulment of the marriage)
Persoalannya adalah, bagaimanakah Mahkamah Syariah di negeri Pahang boleh berkuasa untuk membubarkan sesuatu perkahwinan pihak-pihak yang bukan berugama Islam?
Peruntukan ini boleh disalahguna oleh lelaki bukan Islam untuk berkahwin dengan wanita Islam walaupun dia sudah mempunyai isteri dan anak semasa belum berugama Islam.
Perkara ini pernah berlaku. Seorang lelaki India bernama Max telah memeluk ugama Islam dan menggunakan nama Omar. Omar berkahwin dengan Rita, seorang perempuan Melayu Islam. Semasa belum memeluk Islam, Max telah berkahwin mengikut adat dan ugama Hindu dengan perempuan India dan mereka mempunyai anak.
Undang-undang Syariah Pahang tidak mempunyai apa-apa kuasa untuk membubarkan perkahwinan Max dengan perempuan India kerana Undang-undang Syariah Pahang hanya terpakai kepada pihak-pihak yang berugama Islam sahaja.
Jesteru itu Omar (Max) mendapat “benefits of both worlds” iaitu pempunyai dua isteri; satu Islam dan satu lagi bukan Islam. Keadaan ini amat memalukan dan Rita terpaksa menjalani satu proses penceraian melalui Mahkamah Syariah yang mengambil masa yang lama. Rita bernasib baik kerana anak hasil perkahwinan itu berada dengannya. Max menghilangkan diri entah kemana dan perkahwinan dengan perempuan India yang asal dahulu masih berjalan.
Saya mencadangkan supaya diadakan peruntukan secara jelas dimana “ seseorang lelaki bukan Islam yang memeluk agama Islam dan ingin berkahwin dengan perempuan Islam di Negeri Pahang mesti lah membuktikan dan mendapat perintah Mahkamah mengesahkan bahawa dia telah pun menyelesaikan segala perkara mengenai perkahwinannya yang terdahulu yakni perkahwinannya secara lain dari cara Islam dan dia adalah bebas dan mempunyai capacity untuk berkahwin pula secara Islam”
Didalam rang undang-undang ini pasal 10 (1) membenarkan seorang lelaki Islam berkahwin dengan seorang Kitabiyah. Saya berpandangan perkara ini amat mengelirukan. Siapakah dan apakah definasi Kitabiyah itu tidak dibuat penjelasan didalam rang undang-undang ini.
Saya mencadangkan supaya pasal ini dimansuhkan sahaja dengan memotong perkataan “ kecuali dengan seorang Kitabiyah”.
Adalah dikhuatiri jika perkahwinan dengan Kitabiyah dibenarkan, Pahang akan jadi seperti Indonesia. Kesannya nanti adalah kepada anak-anak hasil perkahwinan itu. Jika ibunya yang Kitabiyah itu lebih dominan dari bapanya yang Islam itu, maka anak-anak itu sudah pasti lebih kepada pengaruh Ibu nya dan jika ini berlaku kita akan melahirkan generasi yang tidak tentu pegangan ugamanya.
Pertukaran Ugama
Pasal 46 (2) didalam rang undang-undang ini berbunyi :
“Jika salah satu pihak kepada sesuatu perkahwinan bukan Islam memeluk agama Islam, maka perbuatan yang demikian tidak boleh dengan sendirinya berkuatkuasa membubarkan perkahwinan itu melainkan dan sehingga disahkan sedemikian oleh Mahkamah”
Ini bermakna seseorang lelaki bukan Islam yang telah beristeri dan mempunyai anak boleh memeluk agama Islam dan berkahwin pula dengan wanita Islam sedangkan perkahwinannya dengan wanita bukan Islam yang terdahulu masih lagi berkuat kuasa sehingga dibatalkan oleh Mahkamah. Ini membuka ruang kepada keadaan dimana seseorang itu boleh mempunyai dua Isteri ; satu Islam dan satu lagi bukan Islam ( walaupun seketika sehingganya ianya dibatalkan oleh mahkamah)
Saya juga percaya peruntukan ini akan menimbulkan masalah dari segi penguatkuasaannya vis-Ã -vis undang-undang sivil. Undang-undang sivil memperuntukan bahawa sesuatu perkahwinan itu adalah dengan sendirinya terbubar jika salah satu pihak kepada perkahwinan itu memeluk agama Islam dan ianya adalah alasan mutlak untuk pembubaran perkahwinan itu. (Annulment of the marriage)
Persoalannya adalah, bagaimanakah Mahkamah Syariah di negeri Pahang boleh berkuasa untuk membubarkan sesuatu perkahwinan pihak-pihak yang bukan berugama Islam?
Peruntukan ini boleh disalahguna oleh lelaki bukan Islam untuk berkahwin dengan wanita Islam walaupun dia sudah mempunyai isteri dan anak semasa belum berugama Islam.
Perkara ini pernah berlaku. Seorang lelaki India bernama Max telah memeluk ugama Islam dan menggunakan nama Omar. Omar berkahwin dengan Rita, seorang perempuan Melayu Islam. Semasa belum memeluk Islam, Max telah berkahwin mengikut adat dan ugama Hindu dengan perempuan India dan mereka mempunyai anak.
Undang-undang Syariah Pahang tidak mempunyai apa-apa kuasa untuk membubarkan perkahwinan Max dengan perempuan India kerana Undang-undang Syariah Pahang hanya terpakai kepada pihak-pihak yang berugama Islam sahaja.
Jesteru itu Omar (Max) mendapat “benefits of both worlds” iaitu pempunyai dua isteri; satu Islam dan satu lagi bukan Islam. Keadaan ini amat memalukan dan Rita terpaksa menjalani satu proses penceraian melalui Mahkamah Syariah yang mengambil masa yang lama. Rita bernasib baik kerana anak hasil perkahwinan itu berada dengannya. Max menghilangkan diri entah kemana dan perkahwinan dengan perempuan India yang asal dahulu masih berjalan.
Saya mencadangkan supaya diadakan peruntukan secara jelas dimana “ seseorang lelaki bukan Islam yang memeluk agama Islam dan ingin berkahwin dengan perempuan Islam di Negeri Pahang mesti lah membuktikan dan mendapat perintah Mahkamah mengesahkan bahawa dia telah pun menyelesaikan segala perkara mengenai perkahwinannya yang terdahulu yakni perkahwinannya secara lain dari cara Islam dan dia adalah bebas dan mempunyai capacity untuk berkahwin pula secara Islam”
Saya berterima kasih dan amat bersetuju dengan pandangan Ybhg Dato'. Mudah2an Undang2 Syariah Pahang akan menjadi lebih mantap dan tidak mudah diperkotak-katikkan oleh pihak tertentu khususnya dalam Mahkamah Syariah.
ReplyDelete