Skip to main content

Antara Reality dan Perception

Saya tidak mahu menggunakan tajuk "Antara Realiti dan Persepsi" walaupun sekarang ini, itu lah caranya penulisan yang dibuat oleh ramai orang. Pada saya Reality adalah Hakikat dan Persepsi adalah Tanggapan.
Tulisan kali ini ingin menyentuh mengenai Rohaizat Bin Othman. Calon BN di Permatang Pasir. Hakikatnya beliau sudah "struck off the roll" sebagai seorang Peguambela & Peguamcara.
Siapa yang tidak membuat kerja atau makan gaji buta kerana tidak membuat vetting yang lengkap terhadap Rohaizat sebelum beliau diperakukan sebagai calon BN kepada Presiden & Timbalan Presiden Umno, MESTI dipertanggungjawabkan. Mereka ini yang sepatutnya meletakkan jawatan atau kalau di Jepun di zaman dahulu, melakukan harakiri.
Apapun penjelasan yang dibuat oleh mana-mana pihak sekalipun tidak akan memberhentikan Pas & sekutunya untuk menjadikan perkara "struck off" ini sebagai bahan kempen mereka di PRK Permatang Pasir.
Seorang peguam tetap seorang peguam walaupun dia tidak lagi berdaftar sebagai Ahli di Majlis Peguam. Kelulusan LL.B yang dimiliki tidak akan terbatal kalau pun peguam itu telah di "struck off" oleh Bar Council.
Dalam kes Rohaizat ini, sudah ada surat menarik balik aduan terhadapnya oleh pihak yang mengadu dan boleh dibaca dibawah ini.


Harus juga kita teliti bahawa surat ini bertarikh 28hb Mac 2008 iaitu lebih kurang 21 hari dari tarikh Rohaizat dikenakan hukuman "Struck off" pada 7hb Mac 2008.

Namun begitu, mengikut penjelasan yang dibuat oleh Bar Council melalui George Varughese Secretary Malaysian Bar bertarikh 18 August 2009,
"Rohaizat Othman appealed against the decision of the Disciplinary Board to the High Court, and the appeal was dismissed on 12 August 2009. He is therefore legally disqualified from practising as an advocate and solicitor."

Tidak pula dinyatakan samada surat menarikbalik aduan oleh pengadu itu telah dipertimbangkan oleh Mahkamah Tinggi dalam rayuan yang ditolak pada 12hb Ogos 2009 itu.
Apapun, seseorang yang ada kelulusan LL.B bukan hanya terhad untuk menjadi Advocate & Solicitor melalui cara berdaftar dengan Bar Council Malaysia. Beliau tetap layak untuk menjadi calon pilihanraya dan menjadi Ahli Dewan Undangan Negeri atau Parlimen.

Adakah Rohaizat terlibat dengan sesuatu jenayah samada penyelewengan atau pecah amanah yang boleh menjejas maruah atau credibility nya sebagai Wakil Rakyat? Surat Menarikbalik Aduan oleh Pengadu jelas menunjukkan Rohaizat tidak bersalah! Mungkin ini perlu rayuan seterusnya atau penghujahan seterusnya di Mahkamah Rayuan atau pun di Mahkamah Tinggi juga untuk mengemukakan secara jelas bahawa Pengadu Sudah Menarikbalik Aduannya Terhadap Rohaizat.

Menjadi ahli atau berdaftar dengan Bar Council samalah keadaannya dengan badan-badan lain yang mendaftarkan doktor, jurutera dan lain-lain. Tindakan disiplin adalah sebahagian dari matlamat badan itu untuk mendisiplinkan ahli-ahlinya. Rohaizat telah dikenakan hukuman terhadap kesalahan disiplin dan bukannya kesalahan jenayah negara. Itu perlu dibezakan.

Lesen untuk mengamalkan guaman sebagai Peguambela & Peguamcara Rohaizat sudah dibatalkan oleh Bar Council. Kalau pun dia ada sedikit sebanyak melakukan kesalahan, dia telah menerima hukuman. Sudah hilang mata pencariannya sebagai Peguambela & Peguamcara. Dia sudah tidak boleh mewakili anak guamannya bicara di Mahkamah. Biarlah dia cari jalan untuk selesaikan masalahnya dengan Bar Council. Saya yakin dengan surat menarikbalik aduan itu, Bar Council yang menegakkan motto "Justice is Blind" akan jadi lebih "sane" dan tidak buta.

Sebagai anology, adakah seorang pemandu yang dibatalkan lesen memandunya atas kesalahan langgar mati itu pembunuh? Mungkin dia akan didenda, atau dipenjara atas kesalahan dia memandu secara cuai sehingga menyebabkan kematian, tetapi dia bukan pembunuh.

Rohaizat mesti dibela dan beliau tiada cacat celanya untuk menjadi ADUN. Kalau hendak dikatakan cacat, dua orang yang ada dalam gambar ini memang ada cacat celanya dan tidak sepatutnya jadi pilihan rakyat, tetapi mereka ini pandai memainkan perception rakyat. Mereka pandai membuat sesuatu supaya membuat tanggapan yang buruk terhadap kerajaan.

Comments

Popular posts from this blog

Prerogative of Mercy. Beg Your Pardon...

Ada terpandang video oleh Zaid Ibrahim tentang Pardon. Dia kata itu Prerogative of Mercy oleh Agong dan Raja2. High Prerogative of Mercy....or something like that lah. Itu betul. Tapi kalau nak kata process itu tidak ada procedure tak betul lah. Perlembagaan kita dan Akta Penjara telah tetapkan procedure nya. Agong & Raja2 juga perlu bertindak ikut Perlembagaan dan Undang2. Maka itu lah sebabnya digelar Raja Berperlembagaan. Dalam Perlembagaan ditetapkan mesti diadakan Pardons Board yang dipengerusikan oleh Tuanku sendiri. Antara lain Pardons Board itu akan bermesyuarat, pertimbangkan Petisyen yang dikemukakan, dapatkan nasihat dan pandangan ahli Pardons Board itu dan minta nasihat dan pandangan dari Peguam Negara. Bukan macam cerita filem purba. Bukan macam cerita Sultan Melaka ampunkan Hang Tuah untuk tujuan suruh bertikam dengan Hang Jebat. Bukan sebab Sultan Melaka menyesal tersalah hukum Hang Tuah. Bukan ampunkan Hang Tuah sebab Hang Jebat handal sangat dan hanya Hang Tuah sah

Setiausaha Politik selama 18 tahun (2000-2018)

Apabila YB Dato' Adnan Yaakob dilantik sebagai Menteri Besar Pahang, beliau telefon saya bertanya samada saya hendak tak datang ke Kuantan bekerja dengan dia. "Sam, Long ingat elok awak berubah angin. Mari datang Kuantan kerja dengan Long". Begitu lah kata-kata beliau. Kebetulan tahun 1999 itu saya kurang betul menumpukan perhatian kepada kerja-kerja sebagai lawyer. Anak saya baru meninggal pada 20hb August 1998. Dato' Adnan dilantik sebagai MB pada 25hb Mei 1999. "Come lah work with me. We see how I can place you in the MB's Office" Begitu lah Long Nan beritahu saya. "Boleh lah Long. Setahun dua boleh kot. I like myself more as lawyer, Long...." "OK...mari lah setahun dua" Itu jawab Dato' Adnan. "Tapi Long tak boleh lah bagi awak gaji besar Sam...." Sambung Dato' Adnan. "Kita tengok lah mana yang sesuai". Tambah beliau. Pada mulanya sejak bulan Mei 1999 itu saya hanya berulang alik KL-Kuantan. Tujuan

SEJARAH HITAM PELANTIKAN MOHAN SEBAGAI PEGUAM NEGARA MESTI DIPUTIHKAN.

PEGUAM NEGARA (ATTORNEY GENERAL) DAN PENDAKWARAYA (PUBLIC PROSECUTOR) SEJARAH HITAM PELANTIKAN MOHAN YANG MESTI DIPUTIHKAN. 1. Jawatan Peguam Negara adalah lantikan dibawah Perkara 145 Perlembagaan Persekutuan oleh Yang diPertuan Agong atas nasihat Perdana Menteri. 2. Peguam Negara adalah Peguam kepada Negara dan bertanggungjawab menasihati Agong, Jemaah Menteri dan Menteri dalam hal ehwal Undang-Undang. 3. Peguam Negara adalah juga seorang Pendakwaraya yang mengikut budibicaranya boleh memulakan, membawa, menjalankan atau memberhentikan apa-apa perbicaraan jenayah. Untuk tugas ini dia dipanggil Public Prosecutor. Namun begitu tugas itu tidak termasuk proceeding di mahkamah Syariah, mahkamah Native atau mahkamah tentera. 4. Jawatan itu adalah atas perkenan Agong dan dia boleh meletakkan jawatan pada bila-bila masa. 5. Peguam Negara boleh menentukan mahkamah mana apa-apa proceeding jenayah hendak dijalankan dan boleh juga pindahkan proceeding jenayah ke mahkamah yang dia fikir