Skip to main content

Hakim Bijaksana

  • Sejak dari dulu kebijaksanaan Hakim Mahkamah Malaysia tidak pernah diragui. Bukan calang-calang orang boleh menjadi Hakim terutamanya diperingkat yang tinggi.
  • Dalam membuat keputusan, samada untuk mensabitkan kesalahan atau membebaskan tertuduh, banyak perkara yang perlu diambilkira. Fakta dan bukti itu sudah semestinya penting, begitu juga undang-undang yang terbabit serta nas-nas terdahulu. Namun, kebijaksanaan mengambil kira apa sebenarnya yang berlaku di luar mahkamah iaitu dunia luar juga perlu diambilkira, yang membezakan kebijksanaan.
  • Dalam kes yang mempunyai impact kepada kesejahteraan negara, biasanya Hakim akan mengambil kira kepentingan awam mengatasi kepentingan individu atau kelompok kecil.
  • Kes yang melibatkan Anwar Ibrahim baru-baru ini, jelas menunjukkan kebijaksanaan Hakim.Hakim memutuskan untuk membebaskan dan melepaskan beliau dari tuduhan meliwat pembantunya hanya bersandarkan 2 perkara:-
  1. Pembuktian melalui DNA tidak 100% diyakini tidak pernah diganggu oleh pihak lain
  2. Tidak selamat untuk sabitkan kesalahan hanya atas keterangan pengadu tanpa ada corroboration.
  • Kedua-dua perkara yang menjadi sandaran Hakim itu sebenarnya adalah dikemukakan semasa kes pendakwaan dan bukannya semasa kes pembelaan. Ini bermakma, pembelaan tidak sedikit pun membuat pembelaan bahawa jenayah liwat itu tidak berlaku.
  • Yang melepas dan membebaskan tertuduh ialah bahawa Hakim merasakan tidak selamat untuk mensabitkan tertuduh atas keraguan yang berlegar di mindanya.
  • Di sinilah letaknya kebijaksanaan Hakim. "When in doubt, acquit!" Itulah mungkin apa yang ada di minda Hakim. Hakim juga seorang manusia yang perlukan clear conscience untuk tidur dengan lena dan tenang setelah membuat keputusan. Biarlah dilepaskan orang yang salah dari dipenjarakan orang yang tidak bersalah.Mungkin itu juga bermain di mindanya.Kalau ada pihak yang merayu ke mahkamah yang lebih tinggi, dan keputusan itu diketepikan atau didapati tidak tepat sekalipun, sekurang-kurangnya Hakim masih boleh tidur lena dan tenang!
  • Tambahan pula, di hari Hakim dijadualkan membuat keputusan, Mahkamah dikerumuni oleh ribuan penyokong kepada tertuduh yang melaungkan kebebasan untuk tertuduh serta dengan ucapan yang berapi-api menjeritkan ada konspirasi dan kezaliman terhadap tertuduh. Pastinya Hakim telah mengambil "judicial notice" terhadap semua itu. Hakim juga telah banyak kali mendengar tuduhan dan tohmahan bahawa ada pihak yang mengatakan bahawa hakim dan mahkamah tidak adil, telah dibeli dan diatur oleh pihak yang berkuasa, sedangkan Hakim itu tahu bahawa dirinya tidak pernah pun terlibat dengan apa juga yang dituduh dan ditohmah itu. Hakim yakin dengan sumpah yang pernah dilafaz untuk mengadili dengan seadil-adilnya "without fear or favour". Kedaulatan undang-undang adalah prinsip yang dipegang.
  • Bijaknya Hakim dalam menangani suasana yang tegang yang kalau tidak dibendung, kemungkinan perkara yang tidak diingini akan menjadi luar kawalan. Mungkin di mindanya terbayang kepada kisah buruk yang berlaku di zaman Natrah. Eloklah kejadian Natrah tidak berulang. Negara perlu aman dan tenteram demi kesejahteraan rakyat. Hakim pun seorang rakyat dan bukan rakyat yang jadi hakim. Hakim adalah rakyat yang terpilih dan bukan calang-calang rakyat boleh jadi hakim!
  • Sekalung tahniah kepada Hakim yang bijaksana.

Comments

Popular posts from this blog

Prerogative of Mercy. Beg Your Pardon...

Ada terpandang video oleh Zaid Ibrahim tentang Pardon. Dia kata itu Prerogative of Mercy oleh Agong dan Raja2. High Prerogative of Mercy....or something like that lah. Itu betul. Tapi kalau nak kata process itu tidak ada procedure tak betul lah. Perlembagaan kita dan Akta Penjara telah tetapkan procedure nya. Agong & Raja2 juga perlu bertindak ikut Perlembagaan dan Undang2. Maka itu lah sebabnya digelar Raja Berperlembagaan. Dalam Perlembagaan ditetapkan mesti diadakan Pardons Board yang dipengerusikan oleh Tuanku sendiri. Antara lain Pardons Board itu akan bermesyuarat, pertimbangkan Petisyen yang dikemukakan, dapatkan nasihat dan pandangan ahli Pardons Board itu dan minta nasihat dan pandangan dari Peguam Negara. Bukan macam cerita filem purba. Bukan macam cerita Sultan Melaka ampunkan Hang Tuah untuk tujuan suruh bertikam dengan Hang Jebat. Bukan sebab Sultan Melaka menyesal tersalah hukum Hang Tuah. Bukan ampunkan Hang Tuah sebab Hang Jebat handal sangat dan hanya Hang Tuah sah

Setiausaha Politik selama 18 tahun (2000-2018)

Apabila YB Dato' Adnan Yaakob dilantik sebagai Menteri Besar Pahang, beliau telefon saya bertanya samada saya hendak tak datang ke Kuantan bekerja dengan dia. "Sam, Long ingat elok awak berubah angin. Mari datang Kuantan kerja dengan Long". Begitu lah kata-kata beliau. Kebetulan tahun 1999 itu saya kurang betul menumpukan perhatian kepada kerja-kerja sebagai lawyer. Anak saya baru meninggal pada 20hb August 1998. Dato' Adnan dilantik sebagai MB pada 25hb Mei 1999. "Come lah work with me. We see how I can place you in the MB's Office" Begitu lah Long Nan beritahu saya. "Boleh lah Long. Setahun dua boleh kot. I like myself more as lawyer, Long...." "OK...mari lah setahun dua" Itu jawab Dato' Adnan. "Tapi Long tak boleh lah bagi awak gaji besar Sam...." Sambung Dato' Adnan. "Kita tengok lah mana yang sesuai". Tambah beliau. Pada mulanya sejak bulan Mei 1999 itu saya hanya berulang alik KL-Kuantan. Tujuan

SEJARAH HITAM PELANTIKAN MOHAN SEBAGAI PEGUAM NEGARA MESTI DIPUTIHKAN.

PEGUAM NEGARA (ATTORNEY GENERAL) DAN PENDAKWARAYA (PUBLIC PROSECUTOR) SEJARAH HITAM PELANTIKAN MOHAN YANG MESTI DIPUTIHKAN. 1. Jawatan Peguam Negara adalah lantikan dibawah Perkara 145 Perlembagaan Persekutuan oleh Yang diPertuan Agong atas nasihat Perdana Menteri. 2. Peguam Negara adalah Peguam kepada Negara dan bertanggungjawab menasihati Agong, Jemaah Menteri dan Menteri dalam hal ehwal Undang-Undang. 3. Peguam Negara adalah juga seorang Pendakwaraya yang mengikut budibicaranya boleh memulakan, membawa, menjalankan atau memberhentikan apa-apa perbicaraan jenayah. Untuk tugas ini dia dipanggil Public Prosecutor. Namun begitu tugas itu tidak termasuk proceeding di mahkamah Syariah, mahkamah Native atau mahkamah tentera. 4. Jawatan itu adalah atas perkenan Agong dan dia boleh meletakkan jawatan pada bila-bila masa. 5. Peguam Negara boleh menentukan mahkamah mana apa-apa proceeding jenayah hendak dijalankan dan boleh juga pindahkan proceeding jenayah ke mahkamah yang dia fikir