Skip to main content

Wakil Rakyat as Street Demonstrators

Of course I agree there is no need for the consent of the MB to appoint a State Secretary as correctly reported by the NST which can be read here. I agree with the AG but the other 2 other persons quoted in the same article are talking nonsense! Why must NST write about facts and craps in the same page, is for them to answer! 

BUT, something went wrong or some legal advisors were wrongly appointed when they drafted the State Constitutions. How could it be that there must be 2 Oaths to be taken by the State Secretary before he can effectively perform his function? First The Oath of Office  and Loyalty AND then the Oath of Secrecy? The first before the Sultan and the latter before the Menteri Besar! 

Didn't they envisage any difficulty in getting it done when they drafted the Constitution in 1993? Or they never expected a recalcitrant person to be appointed an MB?

Didn't they realise that it would have been better that the Oath of Office must incorporate the Oath of Secrecy too? They did well in the Oath of Office for the MB and EXCOs which included the oath of secrecy.

Tapi, kalau mahu salahkan pengubal undang-undang saja, tak patut. Sebelum ia jadi undang-undang, ia adalah Rang Undang-undang yang dibentang di Dewan Undangan Negeri dulu. Di Dewan Undangan Negeri, Wakil Rakyat yang berfungsi sebagai pengubal undang-undang, tak buat homework kah? Tak baca, tak fikir dulu? Apa pun rang undang-undang, yang dibentangkan, Wakil Rakyat terus setuju? Tiada bantahan, tiada cadangan pindaan? 

Now we know, to be Wakil Rakyat is not for gullible or public speakers who don't read! Speaking at public rallies with shouts of "takbir" and "reformasi"  is easy. Reading and thinking about consequences are not as easy! Will it be worst if Wakil Rakyats are also street demonstrators?

Comments

Popular posts from this blog

Prerogative of Mercy. Beg Your Pardon...

Ada terpandang video oleh Zaid Ibrahim tentang Pardon. Dia kata itu Prerogative of Mercy oleh Agong dan Raja2. High Prerogative of Mercy....or something like that lah. Itu betul. Tapi kalau nak kata process itu tidak ada procedure tak betul lah. Perlembagaan kita dan Akta Penjara telah tetapkan procedure nya. Agong & Raja2 juga perlu bertindak ikut Perlembagaan dan Undang2. Maka itu lah sebabnya digelar Raja Berperlembagaan. Dalam Perlembagaan ditetapkan mesti diadakan Pardons Board yang dipengerusikan oleh Tuanku sendiri. Antara lain Pardons Board itu akan bermesyuarat, pertimbangkan Petisyen yang dikemukakan, dapatkan nasihat dan pandangan ahli Pardons Board itu dan minta nasihat dan pandangan dari Peguam Negara. Bukan macam cerita filem purba. Bukan macam cerita Sultan Melaka ampunkan Hang Tuah untuk tujuan suruh bertikam dengan Hang Jebat. Bukan sebab Sultan Melaka menyesal tersalah hukum Hang Tuah. Bukan ampunkan Hang Tuah sebab Hang Jebat handal sangat dan hanya Hang Tuah sah

Setiausaha Politik selama 18 tahun (2000-2018)

Apabila YB Dato' Adnan Yaakob dilantik sebagai Menteri Besar Pahang, beliau telefon saya bertanya samada saya hendak tak datang ke Kuantan bekerja dengan dia. "Sam, Long ingat elok awak berubah angin. Mari datang Kuantan kerja dengan Long". Begitu lah kata-kata beliau. Kebetulan tahun 1999 itu saya kurang betul menumpukan perhatian kepada kerja-kerja sebagai lawyer. Anak saya baru meninggal pada 20hb August 1998. Dato' Adnan dilantik sebagai MB pada 25hb Mei 1999. "Come lah work with me. We see how I can place you in the MB's Office" Begitu lah Long Nan beritahu saya. "Boleh lah Long. Setahun dua boleh kot. I like myself more as lawyer, Long...." "OK...mari lah setahun dua" Itu jawab Dato' Adnan. "Tapi Long tak boleh lah bagi awak gaji besar Sam...." Sambung Dato' Adnan. "Kita tengok lah mana yang sesuai". Tambah beliau. Pada mulanya sejak bulan Mei 1999 itu saya hanya berulang alik KL-Kuantan. Tujuan

SEJARAH HITAM PELANTIKAN MOHAN SEBAGAI PEGUAM NEGARA MESTI DIPUTIHKAN.

PEGUAM NEGARA (ATTORNEY GENERAL) DAN PENDAKWARAYA (PUBLIC PROSECUTOR) SEJARAH HITAM PELANTIKAN MOHAN YANG MESTI DIPUTIHKAN. 1. Jawatan Peguam Negara adalah lantikan dibawah Perkara 145 Perlembagaan Persekutuan oleh Yang diPertuan Agong atas nasihat Perdana Menteri. 2. Peguam Negara adalah Peguam kepada Negara dan bertanggungjawab menasihati Agong, Jemaah Menteri dan Menteri dalam hal ehwal Undang-Undang. 3. Peguam Negara adalah juga seorang Pendakwaraya yang mengikut budibicaranya boleh memulakan, membawa, menjalankan atau memberhentikan apa-apa perbicaraan jenayah. Untuk tugas ini dia dipanggil Public Prosecutor. Namun begitu tugas itu tidak termasuk proceeding di mahkamah Syariah, mahkamah Native atau mahkamah tentera. 4. Jawatan itu adalah atas perkenan Agong dan dia boleh meletakkan jawatan pada bila-bila masa. 5. Peguam Negara boleh menentukan mahkamah mana apa-apa proceeding jenayah hendak dijalankan dan boleh juga pindahkan proceeding jenayah ke mahkamah yang dia fikir