Skip to main content

Inquest vs. Suruhanjaya Siasatan

Hari 27hb Januari, 2011 ini dilaporkan penubuhan Commission of Inquiry to look into Teoh’s death

Sebelum dari penubuhan Surahanjaya Siasatan ini, semua sedia maklum keputusan Inquest yang telah dibuat oleh Coroner "which is neither here nor there" 
Inquest itu dijalankan melalui kuasa yang diperuntukan oleh CPC,

Manakala Suruhanjaya Siasatan ini pula ditubuhkan dibawah Akta Suruhanjaya Siasatan 1950 (Akta 119)

Coroner dan Pesuruhjaya Siasatan masing-masing mempunyai kuasa Majistret Kelas Satu.
Sebagaimana lazimnya keputusan Coroner dalam Inquest itu boleh dibuat rayuan atau semakan di Mahkamah Tinggi dan sedang dalam proses. 

Apakah akan ada percanggahan diantara findings Suruhanjaya Siasatan itu nanti dengan findings Inquest itu diperingakat Mahkamah yang lebih tinggi?

Kalau berlaku percanggahan, apakah yang akan berlaku? Adakah kita, terutamanya pihak-pihak yang berkepentingan, akan menerima keputusan Suruhanjaya Siasatan atau pun keputusan Hakim?

Tidakkah elok kalau proses rayuan/semakan dibuat dahulu di Mahkamah Tinggi sebelum bertindak menubuhkan Suruhanjaya? Atau adakah lebih baik kalau dari dulu terus ditubuhkan suruhanjaya siasatan? 

Dari segi undang-undang, kuasa Coroner melalui CPC adalah sama dengan kuasa Suruhanjaya melalui Akta Suruhanjaya Siasatan. Mungkin kita mahu melihat satu keputusan yang berpijak di alam nyata dan bukannya "neither here nor there"? Lagi cepat perkara ini diselesaikan lagi bagus kepada semua pihak...

Comments

Popular posts from this blog

Prerogative of Mercy. Beg Your Pardon...

Ada terpandang video oleh Zaid Ibrahim tentang Pardon. Dia kata itu Prerogative of Mercy oleh Agong dan Raja2. High Prerogative of Mercy....or something like that lah. Itu betul. Tapi kalau nak kata process itu tidak ada procedure tak betul lah. Perlembagaan kita dan Akta Penjara telah tetapkan procedure nya. Agong & Raja2 juga perlu bertindak ikut Perlembagaan dan Undang2. Maka itu lah sebabnya digelar Raja Berperlembagaan. Dalam Perlembagaan ditetapkan mesti diadakan Pardons Board yang dipengerusikan oleh Tuanku sendiri. Antara lain Pardons Board itu akan bermesyuarat, pertimbangkan Petisyen yang dikemukakan, dapatkan nasihat dan pandangan ahli Pardons Board itu dan minta nasihat dan pandangan dari Peguam Negara. Bukan macam cerita filem purba. Bukan macam cerita Sultan Melaka ampunkan Hang Tuah untuk tujuan suruh bertikam dengan Hang Jebat. Bukan sebab Sultan Melaka menyesal tersalah hukum Hang Tuah. Bukan ampunkan Hang Tuah sebab Hang Jebat handal sangat dan hanya Hang Tuah sah

Setiausaha Politik selama 18 tahun (2000-2018)

Apabila YB Dato' Adnan Yaakob dilantik sebagai Menteri Besar Pahang, beliau telefon saya bertanya samada saya hendak tak datang ke Kuantan bekerja dengan dia. "Sam, Long ingat elok awak berubah angin. Mari datang Kuantan kerja dengan Long". Begitu lah kata-kata beliau. Kebetulan tahun 1999 itu saya kurang betul menumpukan perhatian kepada kerja-kerja sebagai lawyer. Anak saya baru meninggal pada 20hb August 1998. Dato' Adnan dilantik sebagai MB pada 25hb Mei 1999. "Come lah work with me. We see how I can place you in the MB's Office" Begitu lah Long Nan beritahu saya. "Boleh lah Long. Setahun dua boleh kot. I like myself more as lawyer, Long...." "OK...mari lah setahun dua" Itu jawab Dato' Adnan. "Tapi Long tak boleh lah bagi awak gaji besar Sam...." Sambung Dato' Adnan. "Kita tengok lah mana yang sesuai". Tambah beliau. Pada mulanya sejak bulan Mei 1999 itu saya hanya berulang alik KL-Kuantan. Tujuan

SEJARAH HITAM PELANTIKAN MOHAN SEBAGAI PEGUAM NEGARA MESTI DIPUTIHKAN.

PEGUAM NEGARA (ATTORNEY GENERAL) DAN PENDAKWARAYA (PUBLIC PROSECUTOR) SEJARAH HITAM PELANTIKAN MOHAN YANG MESTI DIPUTIHKAN. 1. Jawatan Peguam Negara adalah lantikan dibawah Perkara 145 Perlembagaan Persekutuan oleh Yang diPertuan Agong atas nasihat Perdana Menteri. 2. Peguam Negara adalah Peguam kepada Negara dan bertanggungjawab menasihati Agong, Jemaah Menteri dan Menteri dalam hal ehwal Undang-Undang. 3. Peguam Negara adalah juga seorang Pendakwaraya yang mengikut budibicaranya boleh memulakan, membawa, menjalankan atau memberhentikan apa-apa perbicaraan jenayah. Untuk tugas ini dia dipanggil Public Prosecutor. Namun begitu tugas itu tidak termasuk proceeding di mahkamah Syariah, mahkamah Native atau mahkamah tentera. 4. Jawatan itu adalah atas perkenan Agong dan dia boleh meletakkan jawatan pada bila-bila masa. 5. Peguam Negara boleh menentukan mahkamah mana apa-apa proceeding jenayah hendak dijalankan dan boleh juga pindahkan proceeding jenayah ke mahkamah yang dia fikir