Wednesday, December 30, 2009

Political Secretaries

1. Political Secretaries to the Prime Ministers and Federal Ministers are appointed in accordance with Article 43C of the Federal Constitution and is applied mutatis mutandis to those appointed by the Chief Ministers of the States.
"Article 43C of the Federal Constitution. 
(1) The Prime Minister may appoint such number of persons as he may think fit to be Political 
Secretaries. 
(2) A person appointed as a Political Secretary by virtue of this Article- 
 (a) need not be a member of either House of Parliament; 
 (b) may resign his office at any time
 (c) subject to paragraph (b), shall continue in office until such time as his appointment is 
determined by the Prime Minister
(3) The provisions of Clause (4) of Article 43B shall apply to Political Secretaries as they apply 
to Parliamentary Secretaries. 
(4) The duties and functions of Political Secretaries, and their renumeration, shall be determined 
by the Cabinet."
 2. Political Secretaries are Members of the Administration as defined by Article 160 of the Constitution.
"Member of the administration" means, in relation to the Federation, a person holding 
office as Minister, Deputy Minister, Parliamentary Secretary or Political Secretary and, in 
relation to a State, a person holding a corresponding office in the State or holding office as 
member (other than an official member) of the Executive Council;"
 3. On the premises above, a political secretary can resign on his own accord OR his holding of office is determined by the person who appoints him at any time.

4. There can be no contract of service as his position is governed by the Constitution.

5. In other words, he has no right to question why he was appointed and shall not also question why he is being terminated.

Thursday, December 24, 2009

Ketidakhadiran di Sidang Parlimen

Kita dikejutkan dengan berita kerajaan Barisan Nasional pimpinan YAB Dato' Sri Najib Tun Razak nyaris dikejutkan dengan undi 66-63 iaitu kelebihan 3 undi dalam meluluskan Rang Undang-Undang Perbekalan 2010. Atas andaian bahawa apa yang dilaporkan oleh Malaysian Mirror itu adalah tepat, 18 orang Menteri, 12 Timbalan Menteri dan 40 orang ahli Backbenchers yang tidak hadir mengundi.

Dikalangan Menteri yang tidak hadir.

Timbalan Menteri yang tidak hadir.


Backbenchers yang tidak hadir.

Walaupun apa yang dibincangkan ini akan menjadi akademik sahaja, implikasi jika sekira berlaku kerajaan kalah didalam pengundian, walaupun dengan 1 undi sekalipun, kerajaan sekarang akan dengan secara automatiknya tumbang. Rang Undang-Undang yang dibentangkan oleh Perdana Menteri yang tidak mendapat undi sokongan di Parlimen adalah sama ertinya dengan satu undi tidak percaya kepada kerajaan dan juga terhadapa Perdana Menteri itu sendiri. Kalau keadaan itu berlaku, Perdana Menteri tiada pilihan lain selain dari mengadapa SDP Yang DiPertuan Agong untuk mendapat pekenan baginda untuk membubarkan Parlimen dan mengadakan pilihanraya semula.

Namun, apa yang berlaku telah berlaku. Rang Undang-Undang Pembekalan 2010 itu telah pun secara sahnya diluluskan oleh Dewan Rakyat. Kita tidak perlu berbincang mengenai "kalau" lagi.

Apa yang harus dibuat oleh Pentadbiran Perdana Menteri ialah supaya perkara sebegini tidak akan berlaku lagi. Barisan Nasional mempunyai kelebihan 58 orang Ahli Dewan Rakyat berbanding Pakatan Rakyat. Lihat carta dibawah:-

Kesemua Ahli Dewan Rakyat Barisan Nasional telah sedia dimaklumkan dengan jadual perjalanan Sidang Dewan Rakyat dan ramai pegawai serta petugas yang menjalankan kerja untuk memberi maklum jika berlaku pindaan kepada jadual asal.
Bercuti atau menghadiri tugasan lain sepatutnya tidak boleh dijadikan alasan. Sebagai Ahli Dewan Rakyat, mereka sepatutnya tahu mana priority dan bukan priority. Bagi Menteri dan Timbalan Menteri sekali pun, mereka harus menjadualkan tugasan supaya tidak bercanggah dengan tugasan di Parlimen kerana ketetapan masa dan tarikh untuk mengundi sesuatu Rang Undang-Undang bukanlah dilaku secara mengejut atau senyap-senyap atau tergempar. Semuanya sudah ditentukan awal-awal lagi. Bagi Backbenchers pula, semua jadual dan aturcara perjalanan Sidang Dewan Rakyat telah dibekalkan selengkapnya semasa Pre-Council sebelum sessi Persidangan dimulakan. Sebagai backbenchers, tiada alasan bagi mereka untuk tidak hadir di Dewan Rakyat kerana program di kawasan masing-masing telah juga diatur supaya tidak bertindihnya tarikh seseorang Ahli Dewan Rakyat itu bersidang di Parlimen. Malah, penangguhan program di kawasan biasanya dibuat kerana pada tarikh dan masa yang sama, Ahli Dewan Rakyat itu berada di Parlimen.

Ramai-ramai yang tertanya-tanya kenapa YB mereka tidak hadir di Parlimen sedangkan mengikut jadualnya YB itu mesti berada Parlimen kerana program yang telah dirancang di kawasan telah pun ditangguhkan.
Apakah alasan yang membolehkan YB tidak hadir di Parlimen untuk satu tugasan yang amat penting itu? Mungkin kematian pada diri sendiri atau kepada ahli keluarga terdekat boleh menjadi alasan. Melangsungkan atau membuat persiapan untuk perkahwinan samada kali pertama apatah lagi kali kedua, tidak sama sekali boleh diterima. Bercuti hujung tahun bukan alasan kerana tugas memastikan negara ada undang-undang untuk membuat perbelanjaan dan tanggungan adalah lebih jauh penting dari bercuti. Mengharapkan YB lain hadir walaupun diri sendiri tidak hadir adalah juga alasan yang tidak langsung boleh diterima. Sudah tiada jawatan dalam kerajaan atau digugurkan dari jawatan yang disandang sebelumnya adalah juga satu alasan yang tidak munasabah. Kalau sememangnya ditugaskan di luar negara sekalipun, dengan kecanggihan sistem pengangkutan dunia sekarang ini, sepatutnya tidak lagi menjadi alasan.
Banyak lagi persoalan yang tidak mampu dijawab oleh mereka-mereka yang dibawah dan di akar umbi. Apabila mereka tidak mendapat jawapan, mulalah memikirkan sesuatu yang lain. Malah ada yang berfikir dan melemparkan andaian bahawa semuanya telah dirancang semata-mata untuk menjatuhkan pimpinan sekarang dengan sedikit atau banyak kerjasama dari pihak pembangkang. Mungkin andaian orang bawahan itu meleset dan tidak berasas. Hakikatnya andaian-andaian begitu telah mula berlegar di "Dewan Rakyat Tidak Rasmi", kedai kopi dan di tempat-tempat perjumpaan awam.
Ada juga yang membuat analisa yang lebih jauh mengatakan Pengerusi BBC tidak berfungsi dan tidak berpengaruh untuk "memerintah" dan memberi arahan kepada Ahli-ahli BBC yang terdiri dari bekas Perdana Menteri, bekas Menteri dan bekas Timbalan Menteri.

Apapun andaian, kesimpulan, tuduhan malah cerita rekaan yang dibuat oleh rakyat dibawah, Ahli Dewan Rakyat yang telah dipilih melalui pilihanraya, mestilah menjalankan tugas dengan memberi keutamaan kepada kesejahteraan negara dan rakyat. Kepentingan negara mesti mengatasi kepentingan peribadi serta cita-cita politik peribadi!

Wednesday, December 9, 2009

Tuduhan Pembangkang Bajet Pahang Defisit 12 tahun tidak betul!


Pakatan Pembangkang dalam Seminar "Masa Depan Ekonomi Negeri Pahang Dalam Gagasan Pakatan Rakyat" menuduh tanpa usul periksa kononnya Negeri Pahang telah berbelanja secara DEFISIT sejak 10 tahun yang lalu.

Nyata sekali mereka tidak usul periksa kerana sejak tahun 2000, walaupun bajet yang dibentangkan adalah menunjukkan defisit, TETAPI apabila dibuat perkiraan dihujung tahun, hanya tahun 2008 sahaja yang menunjukkan jumlah akhir yang defisit. Jumlahnya pun adalah berkurangan dari jangkaan awal semasa Bajet dibentangkan; iaitu jangkaan adalah RM50.36 juta sedangkan yang SEBENAR adalah hanya RM27.12 juta.

Sila lihat dokumen yang lampirkan dibawah yang telah pun dibentangkan oleh YAB Menteri Besar semasa ucapan pengulunggannya pada Sidang Dewan pada 20hb November 2009. Daripada dokumen ini, untuk tahun 2000 dan 2001, bajet yang dibentang sebagai defisit akhirnya adalah berimbang pada perkiraan SEBENAR dihujung tahun. Untuk tahun 2002, 2003, 2004, 2005, 2006 dan 2007, kiraan SEBENAR adalah SURPLUS! (Sila klik pada dokumen dibawah untuk gambaran lebih jelas dan besar)


Ulasan oleh blog PahangDaily Blogspot yang anda sendiri boleh buat penilaian sewajarnya!

Typing error in Pahang Budget Document

Read also Bernama report.

Pursuant to a NST report at page 6 of today 9th December 2009 which can be read here, YB Datuk Seri Mohd Nazri Aziz, I believed,  had not been properly briefed on the matter.
The mistake was merely a typing error as can be seen from the following scanned copy of the original.

This is the document which was wrongly typed. This is supposed to be the Balance Sheet copied for the period ending 31st December 2008 and stated as being signed on the 8th of April 2008.

Whereas as it appear in the ORIGINAL COPY as shown here, the date it was signed was 8th April 2009.

And it received the the SIJIL KETUA AUDIT NEGARA ON THE 26TH JUNE 2009 as shown here.
Typing errors are trivial matter when the correct original document can be produced and it is not a fundamental error that goes to the core of the matter.

As such, Azan Ismail and Yusmadi, both of PKR had raised petty matter in Parliament and Nazri should not have entertained them and had caused unnecessary alarm for no reason whatsoever!