Monday, September 29, 2008

Friday, September 26, 2008

Budak PKR tak reti Bahasa



Habuan seks ibarat sedekah, satu kesilapan bahasa....itulah yang dilaporkan oleh MalaysiaKini

"Timbalan Pengerusi PKR Perak, Zulkifli Ibrahim menyifatkan kenyataan seorang ahli parti itu bahawa habuan seks sama seperti menerima sedekah, sebagai sekadar satu "kesilapan bahasa yang tidak disengajakan", demikian dilaporkan oleh Bernama. "Barangkali itu mungkin kesilapan dari segi bahasa dan sebagainya tapi itu bukan maksud kita menjadikan seks itu sebagai satu sedekah. "Saya boleh komen setakat itu sahaja," katanya dalam laporan agensi berita nasional itu."

Budak PKR ini tahu Bahasa ke tak?
Kenapa bangang sangat?
Masa mengadakan hubungan seks dengan amoi dari China itu pakai bahasa apa? Macam itik dengan ayam? Ataih...kamu cakap perak ke yob? Amoi tu faham ke apa kamu cakap?
Si botak Zul Hassan pakai kepala mana masa seks dengan amoi China tu? Kepala atas atau kepala bawah? Cantik engkau punya muka!

Thursday, September 25, 2008

Istana dengan Politik bercampur tiada


KDYTM Tengku Mahkota Pahang bertitah seperti yang dilaporkan oleh Berita Harian 25hb Sept. 2008 dan dipamirkan secara penuh seperti dibawah:-

"RAUB: Pemimpin dan ahli Umno di Pahang yang akan bertanding jawatan peringkat bahagian parti itu bulan depan diingatkan supaya tidak mengheret istana dalam meraih undi dan sokongan, titah Tengku Mahkota Pahang Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah. Saya tidak nafikan ada pihak tertentu yang bertanding merebut jawatan dalam Umno bahagian datang bertemu saya, tetapi itu tidak bermakna saya merestui atau mereka mendapat sokongan dan perkenan saya untuk bertanding,titah baginda. Baginda bertitah demikian selepas menghadiri perjumpaan dengan pemimpin tempatan, ahli politik, wakil pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan kakitangan kerajaan Daerah Raub di sini, semalam. Tengku Abdullah bertitah tindakan mengheret istana boleh mengeruhkan keadaan dan membuat ahli Umno berada dalam keadaan serba salah untuk memilih pemimpin. Titah baginda, mereka yang menawarkan diri bertanding sepatutnya bertindak menampilkan kekuatan dan kewibawaan diri sendiri untuk meraih sokongan. Dalam titahnya pada majlis itu, Tengku Abdullah menasihatkan rakyat Pahang supaya tidak bercakaran sesama sendiri semata-mata kerana berlainan ideologi politik. Rakyat perlu kembali bersatu padu, bertolak ansur serta berkompromi dan bukannya terus berpecah-belah kerana taksub dan ingin mempertahankan pemimpin tertentu, titah Tengku Abdullah."

Ampun Tuanku, sembah patik mohon diampun.

Patik serta pacal-pacal sekalian rakyat Pahang amat menyanjung tinggi titah Tuanku berkaitan perkara yang sedang hangat diperkatakan oleh rakyat terutamanya dikalangan pemimpin dan penyokong UMNO di Pahang.

TitahTuanku itu amat tepat pada masanya dan sesungguhnya akan menyedarkan pemimpin serta penyokong UMNO Pahang bahawa Istana adalah "apolitical" iaitu tidak mencampuri urusan politik. Namun Istana adalah lambang kekuatan Melayu dan adalah amat sesuai sekali Istana itu dijadikan benteng mempertahankan perpaduan serta ketuanan Melayu tanpa mengira fahaman politik. Ini bertepatan sekali dengan saranan Tuanku seperti yang dilaporkan pula oleh Utusan Malaysia :-

"Melayu perlu pertahan hak dan institusi raja - Tengku Abdullah
RAUB 24 Sept. - Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah bertitah, pemimpin politik dan orang Melayu perlu bersatu bagi mempertahankan hak mereka serta institusi raja yang semakin dipersoalkan banyak pihak pada masa ini.
Baginda bertitah, keadaan politik yang tidak menentu sejak akhir-akhir ini menyebabkan ada pihak mengambil kesempatan mempertikaikan hak orang Melayu dan institusi raja.
Titah baginda, hak orang Melayu dan institusi raja tidak seharusnya dipersoalkan lagi kerana ia telah termaktub dalam perlembagaan.
''Adalah menjadi tanggungjawab semua pemimpin politik Melayu tanpa mengira parti, sama ada UMNO, Pas atau Parti Keadilan Rakyat (PKR) perlu bersatu mempertahankan hak tersebut.
''Jika orang Melayu berpecah-belah, tidak mustahil hak keistimewaan dan institusi raja akan tergugat," titah baginda.
Tengku Abdullah bertitah demikian pada majlis penyampaian sumbangan kepada 300 fakir miskin dalam kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Dong di Masjid Kampung Sungai Pasu di sini malam tadi.
Baginda melahirkan kebimbangan jika orang Melayu terus berpecah-belah, kuasa dan hak keistimewaan yang dimiliki sekarang akan hilang dan membawa nasib malang kepada generasi akan datang.
''Saya bercakap mengenai perkara ini bukan bagi kepentingan diri saya atau keluarga, tetapi bagi kepentingan semua orang Melayu terutama anak-anak dan generasi kita akan datang," titah baginda.
Dalam perkembangan lain, Tengku Mahkota mahu umat Islam mengamalkan sikap hormat menghormati antara satu sama lain termasuk kepada kaum Cina, India dan Orang Asli.
''Tiada salah bagi kita orang Islam menghormati orang lain kerana ia sememangnya dituntut oleh agama kerana melalui cara itu akan dapat melahirkan rumpun bangsa dan rakyat yang harmoni, bersatu padu dan muhibah, titah baginda."

Ampun Tuanku, sembah patik mohon diampun,

IsyaAllah Negeri Pahang akan sentiasa berada dalam aman sejahtera jika sekiranya pemimpin serta pengikut Parti-parti politik tidak bertindak emosional dan tidak terlalu taksub kepada individu. Pemimpin yang mereka-reka cerita semata-mata untuk mencapai matlamat diri sendiri perlu dinyahkan dari bumi Pahang. Begitu juga dengan pemimpin yang gila kuasa dan gelojoh dalam tindakan untuk mecapai tahap kedudukan dalam politik, perlu juga dinyahkan dari bumi Pahang.

Ampun Tuanku, sembah patik mohon diampun,

Terdapat juga pemimpin politik yang menggunakan ugama untuk kepentingan parti dan peribadi. Mereka yang sebegini perlu juga dinyahkan dari bumi Pahang.

Ampun Tuanku, sembah patik mohon diampun,

Terdapat juga pemimpin yang tidak mengerti "signal' yang diberikan oleh pengikut serta rakyat keseluruhannya. Mereka ini adalah golongan yang ingin "menongkat langit". Mereka tidak mahu melepaskan jawatan serta menyerahkan kepada pemimpin pelapis yang lebih layak. Mereka merasakan bahawa menjadi pemimpin politik itu adalah warisan turun temurun mereka. Golongan pemimpin begini pun perlu dinyahkan dari bumi Pahang.

Patik serta pacal-pacal rakyat yang cintakan negeri Pahang berjanji akan mempertahankan institusi Raja dan bersumpah akan berjuang sehingga ke titisan darah terakhir dan akan memastikan Pahang akan tetap aman tenteram dan makmur. Jika ada musuh dari luar yang cuba menyerang, pasti mereka akan dapat dihapuskan. Namun patik serta pajal-pacal rakyat jelata sekalian tiada akan mampu menghancurkan musuh jika musuh itu dikalangan sesama kita!

Ampun Tuanku, beribu-ribu ampun, sembah patik mohon ampun.

Dirgahayu Tuanku!

Budak PKR disedekah amoi


Amalan bersedekah sangat dituntut terutama sempena Ramadan yang mulia ini. Pak Lah sedekah 10 sen penurunan harga minyak. Tidak banyak tapi macam orang putih kata "It's not the value, it's the thought!". Ingat juga Pak Lah pada penguna2 lebuhraya yang akan balik kampung sempena Aidil Fitri yang menjelang. Terima kasih Lah Pak Lah! Kalau rajin turunkan Lah lagi. Bukan duit bapak kita, bagi je Lah kat rakyat!
Itu sedekah minyak.
Terbaru ada pula terbaca satu konsep sedekah yang baru atau yang baru terdengar. Sebelum ini tak pernah dengar sedekah cara itu! Zul Hassan Ahli Majlis Daerah Perak Tengah dari Parti Mata Sebelah membuat laporan di Pejabat Agama Islam Perak bahawa dia telah di "sedekah"kan amoi dari China oleh Mohd Imran Abdullah. Sedekah menyedekah amoi ini berlaku di Sri Sayang Apartment, Penang.
The Star 24hb Sept. 2008 m.s N3 melaporkan:
"What is important is we did not ask for the women. He supplied them to us. If people sedekah (give), don't you want to accept the sedekah?"
Mak aiii....budak geng mata sebelah ini dah sewel macam Ketua Umum dia juga ke? Ada ke "SEDEKAH" kata dia? Orang bagi perempuan sedekah namanya? Budak ni masa kecik-kecik dulu tak nak mampuih, dah besar ni menyusahkan orang betul!
Harap-harap semasa si Zul Geng Mata Satu menikmati sedekah amoi tu, dia tak hisap susu amoi tu, sebab ada satu sms ni;
"World Heath Org (WHO) warning: Due to milk situation in China, all men are advised to be cautious when sucking china girl breast...might contain melamine!"
Kepada Zul & Fairul serta ahli-ahli Geng Mata Satu yang lain yang terlibat dengan kes sedekah ini, harap pergi segera ke hospital untuk check tahap melamine dalam badan dan juga samada herpes, siplis atau china rose dah ada!
Bodohnya bebudak Geng Mata Satu ni!

Wednesday, September 24, 2008

Anwar tak pandai tipu!

video

Kalau nak menipu biar pandai. Jangan sampai orang tau kita menipu! Jawab tu biar steady.

Cakap lah hang kat mana?


video


Siapakah yang harus disalahkan kalau perempuan sudah berani terpekik terlolong di khalayak ramai? Sudah tiada segan silu. Sudah tiada malu!

Kepada sesiapa yang budak perempuan ni cari tu, jawab lah! Dia nak jumpa dengan hang tu! Nak bincang pasal kerusi tu kot? Hahahaha

Tuesday, September 23, 2008

Taro Aso a.k.a Anwar Ibrahim

video

"The new Japanese Prime Minister is named TARO ASO... in Malay he is known as Anwar Ibrahim!!!"

Sebut TARO ASO tu pandai-pandai ye....kang tercabut gigi !

Monday, September 22, 2008

Rakaman Video Jual Beli Kerusi Pakatan Rakyat

video

Sempena bulan Puasa yang mulia ini, mari kita berehat sekejap. Mari kita ketawa. Jangan serious sangat berpolitik kesana kesini.

Kalau kita yang akan jadi PM tak pe juga.... Orang lain yang sedap atau seksa biarkan dia. Mari kita ketawa jap...

Friday, September 19, 2008

Anwar merapu

Anwar Ibrahim @ YB BABI in memang kaki merapu. Kaki kelentong. Kuat chong.
"Today Pakatan Rakyat leaders have submitted a letter to the Prime Minister requesting him to call an emergency session of Parliament to deliberate a motion of censure against the leadership of YAB Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi no later than Tuesday 23 September 2008.This is in accordance with Order 11(3) of the Standing Orders of Parliament and warrants an immediate response given the gravity of today’s political impasse. A delay in his response would be interpreted as nothing short of a further sabotage of the democratic process and abuse of Executive Power."
Yang pergi hantar surat kepada Pak Lah tu nak buat apa? Motion of Censure tu apa bende? Censure tu kalau dalam bahasa Melayu maknanya CELAAN. YB BABI nak Pak Lah adakan sidang Dewan semata-mata nak dengar CELAAN dari YB BABI? Hilang akal apa ke? Lagi satu, Sidang Dewan bukan dipanggil oleh PM. Kalau nak adakan Sidang Dewan, yang boleh panggil ialah Speaker iaitu Pandikar Amin. Anwar ni reti ke tak?
Yang nak panggil tidak liwat (no later) dari Tuesday 23 September 2008 tu sebab YB BABI nak ke Mahkamah pada 24hb September 2008. Nak jumpa SM Komathy. Oooo... that is the because? hehehe Because YB BABI wants to see SM Komathy as the new PM of Malaysia? YB BABI ingat bila buat celaan kepada Pak Lah, Pak Lah akan serah jawatan kepada YB BABI? Kau hilang akal ke?
Ada ke orang dalam dunia ni yang panggil mesyuarat dengan agenda utamanya membuat CELAAN kepada yang memanggil mesyuarat? Giler Isim ke Anwar ni?
"The Prime Minister’s haggling on the syntax of our first letter is puerile at best. The intent of our meeting as described in that letter was clearly to discuss the future course of the nation’s leadership – though in deference to his position and in accordance with acceptable norms we remain considerate and polite in our approach."
Si Mangkok ni ingat surat dia tu penting sangat ke? Surat apa? Senarai kerusi yang telah dibeli atau yang telah ditempah? Bila masa surat tu sampai kat Pak Lah? Pak Lah ada terima ke? Merapu betul la si mangkok YB BABI ni!
"I find the Prime Minister’s comment about me in his press conference yesterday to be reckless and irresponsible in light of the disastrous outcome of last Friday’s ISA raids. He has conflated what is essentially an issue of democracy, freedom and the rule of law with national security. The use of the ISA to harass and detain duly elected political opponents is a grave transgression of the law and its continued use would further erode confidence in the current government and exacerbate political instability."
Tau juga dia takut kat ISA ni ye! Kalau lah dia yang jadi PM mati la semua orang kena tangkap ISA. Caya lah Anwar... lu memang pandai pre-empt!
"As the incumbent Prime Minister actively holding office and exercising all Executive powers, and as the outgoing Finance Minister, we hold him fully accountable for the current political turmoil and mismanagement of the nation’s economy. His accusation that I have had an adverse impact on the nation’s economy is entirely without basis. "
Yang ni kita sokong YB BABI yang merapu ni! Sejak kita asyik bincang pasal hal dia, kedai mamak penuh. Lobi & coffee house hotel penuh. SMS berselirat sana sini. Penggunaan internet capai tahap tertinggi. Consumption of air mineral, teh tarik dan kopi meningkat sebab orang haus bila bincang hal mangkok ayon sekor ni! Yes YB BABI, you have helped generate the multiplier effects of so many things! Poorah!
"I have met with the key fund managers in the region, representing over USD 1 trillion in assets, and on multiple occasions they were unanimously in support of comprehensive reforms in Malaysia including judicial independence, a free media, a more professional police force and anti-corruption agency, investor friendly laws and assurances on the non-interference of politicians in the governance of Bank Negara. These are policies Pakatan Rakyat has promised to implement– and initiatives that the current administration has done virtually nothing to advance since March 8th."
Zaman Ghafar Baba dulu dia cakap "bermillion-million" orang kampung semua tercenggang. Now YB BABI is talking about "bertrillion-trillion". Wow...banyaknya! Kalaulah USD 1 Trillion = RM 3.4 Trillion....mak ai banyaknya duit! Kalau lah dalam bentuk RM100, berapa lori nak angkut tu? Kalau dalam pecahan RM1 mak ai... berapa container nak pakai tu?
Sudah lah AnWar aka YB BABI... tak lama awak ni tumbang sebab berat sangat kepala awak tu! Bawak-bawak mengucap lah!

Thursday, September 18, 2008

Pain in the Ass getting worst!

What do you expect the PM to do with this BN Senator and minister (resignation not accepted yet)?

Any better words than "pain in the ass"?

Anwar bringing in USD 1 trillion

This is what AnWar said;
"KUALA LUMPUR, MALAYSIA, 18 SEPTEMBER 2008
Today Pakatan Rakyat leaders have submitted a letter to the Prime Minister requesting him to call an emergency session of Parliament to deliberate a motion of censure against the leadership of YAB Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi no later than Tuesday 23 September 2008.
This is in accordance with Order 11(3) of the Standing Orders of Parliament and warrants an immediate response given the gravity of today’s political impasse. A delay in his response would be interpreted as nothing short of a further sabotage of the democratic process and abuse of Executive Power.
The Prime Minister’s haggling on the syntax of our first letter is puerile at best. The intent of our meeting as described in that letter was clearly to discuss the future course of the nation’s leadership – though in deference to his position and in accordance with acceptable norms we remain considerate and polite in our approach.
I find the Prime Minister’s comment about me in his press conference yesterday to be reckless and irresponsible in light of the disastrous outcome of last Friday’s ISA raids.
He has conflated what is essentially an issue of democracy, freedom and the rule of law with national security. The use of the ISA to harass and detain duly elected political opponents is a grave transgression of the law and its continued use would further erode confidence in the current government and exacerbate political instability.
As the incumbent Prime Minister actively holding office and exercising all Executive powers, and as the outgoing Finance Minister, we hold him fully accountable for the current political turmoil and mismanagement of the nation’s economy. His accusation that I have had an adverse impact on the nation’s economy is entirely without basis.
I have met with the key fund managers in the region, representing over USD 1 trillion in assets, and on multiple occasions they were unanimously in support of comprehensive reforms in Malaysia including judicial independence, a free media, a more professional police force and anti-corruption agency, investor friendly laws and assurances on the non-interference of politicians in the governance of Bank Negara. These are policies Pakatan Rakyat has promised to implement– and initiatives that the current administration has done virtually nothing to advance since March 8th.

ANWAR IBRAHIMLeader of OppositionDe-facto leader, Keadilan"
This joker is really impressive! He is talking about USD 1 trillion! Tell you what, YB BABI is talking about the USD 1 trillion in $1000 and $500 notes declared invalid legal tender by Tun M after he was sacked as DPM & Finance Minister in 1998. It must have been stucked somewhere and the only way to legalise the money is by YB BABI be PM & Finance Minister and Jomo Sundram (or something) be the Governor of Bank Negara.
It have nothing to do with BN MPs jumping over to Pakatan. For that matter even if Zaid is to cross over, he is a Senator and he don't count!
YB BABI, fool can only fool lesser fools!

Tuesday, September 16, 2008

YB Brader Anwar Bin Ibrahim angkat sumpah sebagai PM ke 6


Segambut 16 Sept : YB Brader Anwar Bin Ibrahim @ YB BABI hari ini telah mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri Malaysia ke 6.
Ini disahkan melalui sms daripada sumber yang boleh dipercayai. SMS berbunyi " Dato Seri Anwar Ibrahim telah mengangkat sumpah jawatan Perdana Menteri dihadapan gambar Yang Di Pertuan Agong dirumahnya di Segambut. Turut hadir pemimpin tertinggi Parti PKR, DAP dan PAS"
Kah......kah kah kah...
Kah .....kah kah kah...
Kah......kah kah kah...
Sori Tukar Tiub... I gelak stail U....kah kah kah
Dah giler isim ke? Kah...kah kah kah

Zaid, by all means please go!

Zaid sticking to his decision to resign as reported by The Star Online.
Come on Zaid...Go, please go!
You have been the pain in the ass since the date of your appointment. You are also leaving your option open on joining PKR. Please...by all means, kindly join them. PKR need you. If you ever join PKR, please don't forget to go against the decisions of the party if you are in disagreement. Please don't change and please stick to your principles!
UMNO will be better off without you...
Bye Bye Zaid!

Bapak Segala Penipu

KABINET KERAJAAN LANGIT- TIPU


ANWAR IBRAHIM - TIPU !
PENIPU SEGALA PENIPU!


NAK RAMPAS KERAJAAN KONON! 16 SEPTEMBER TENGKORAK ENGKAU!


PKR - PARTI KELENTONG RAKYAT

DAP - DAMNED ACTION PARTY

PAS - PARTI AJARAN SESAT
TERISAP KOK MASIH DITAHAN OLEH ISA!

Monday, September 15, 2008

A pain in the ass gone!

Zaid resigned says Malaysiakini http://www.malaysiakini.com/news/89731.

It made my day!

Pak Lah....may I recommend Matthias Chang to take over...

HA HA HA HA HA HA i

If so Ambiga, you better run.

For Dummies Series Part 2

Antara Pemimpin Dengan Pengikut

Pemimpin maknanya orang yang dijadikan ketua kepada satu kumpulan orang-orang. Untuk menjadi pemimpin mesti ada pengikut. Dan pengikut itu mestilah manusia yakni bukan binatang atau haiwan.

Pemimpin mempunyai tanggungjawab untuk memimpin pengikut dan pengikut mempunyai tanggungjawab untuk mengikut pemimpin.

Dato’ Sri Najib Tun Razak adalah seorang pemimpin. Ahli-ahli UMNO yang jawatannya atau kedudukannya dibawah daripada Najib adalah pengikut. Ini termasuk lah Muhyidin, Mohamed Hassan, Zaid Ibrahim dan juga Tengku Razaleigh Hamzah. Hanya Dato’ Seri Abdullah Badawi sahaja yang diatas daripada Dato’ Sri Najib.

Sebagai pemimpin Dato’ Seri Abdullah Badawi telah memutuskan satu rancangan peralihan kuasa daripada beliau kepada Dato’ Sri Najib akan berlaku pada bulan Jun 2010. Keputusan itu telah disambut dengan gembira oleh pengikut sekalian. Tiada bantahan secara terang-terangan dibuat oleh pengikut. Kalau pun ada bantahan, bantahan itu hanya secara dibelakang-belakang. Adapun bantahan adalah mengenai tarikh yang disebutkan. Ada yang mahu dipercepatkan sehingga ada yang mengatakan supaya diadakan sekarang dan bukannya pada tahun 2010.

Baru-baru ini timbul pula Tan Sri Muhyidin yang mahu peralihan kuasa itu disegerakan. Inilah bantahan yang dibuat secara terang-terangan dan disebarkan melalui media massa. Tidak lagi hanya setakat di lobi-lobi hotel atau di kedai kopi.

Sebagai pemimpin Dato’ Sri Najib telah ditanya oleh pemberita apakah pendirian beliau terhadap isu itu. Dato’ Sri Najib menjawab dengan mengatakan bahawa isu itu perlu ditentukan oleh ahli-ahli Umno iaitu pengikut.

Apakah Dato’ Sri Najib seorang pemimpin dalam konteks ini? Sebagai pemimpin, beliau sepatutnya memberikan ketetapannya atau pendiriannya sebagai pemimpin. Pemimpinlah yang sepatutnya memberi panduan kepada pengikut. Kalau diserahkan kepada pengikut untuk membuat keputusan, sudah tentu pengikut akan mempunyai pandangan masing-masing. Sudah tentu ada dua atau tiga pandangan atau kehendak pengikut. Satu pihak akan bersetuju. Satu pihak lagi tidak akan bersetuju dan mungkin ada juga pengikut yang mahu berkecuali.

Kenapa tidak Dato’ Sri Najib memberi jawapan yang khusus. Setuju atau tidak dengan Tan Sri Muhyidin? Kalau setuju kata setuju, kalau tak setuju katalah tidak setuju! Senang pengikut membuat pilihan. Sikap tidak komited atau bertindak secara tiada keberanian ini tidak mengambarkan kekuatan beliau sebagai pemimpin!

Sikap main selamat atau play safe Dato’ Sri Najib ini tidak mengambarkan beliau sebagai pemimpin yang kuat. Pemimpin mesti ada keberanian. Pemimpin mesti berani mengambil risiko. Pemimpin mesti memberi arahan dan ketetapan kepada pengikut. Pemimpin adalah ibarat ketua tentera semasa berperang. Mesti berani dan mampu membuat keputusan yang cepat dan tepat. Mungkin keputusan atau arahan yang dibuat adalah salah atau tidak tetap, tetapi itu adalah kualiti pemimpin yang berwibawa.

Kalau dikala berperang, seorang ketua tentera itu asyik meminta pengikut membuat keputusan, pasti tentera itu akan kalah dalam perang.

Kalau diambil pemimpin diperingkat keluarga sekali pun, kalau ketua keluarga asyik minta ahli-ahli kelurga memutuskan sesuatu perkara, pasti keluarga itu bukanlah suatu keluarga yang bersatu padu.

Begitu juga tatkala kita menghadapi bencana alam. Kalau air banjir sudah naik, pemimpin asyik mohon diadakan mesyuarat untuk memutuskan apa yang hendak dibuat, pasti kampong kita ampuh dilanda banjir!

Begitu juga kalau rumah kita sedang mula hendak terbakar. Takkan lah kita hendak tunggu apa keputusan semua ahli keluarga dulu!

Kalau kita pemimpin, jadilah pemimpin dan biarlah ada kuasa untuk mempengaruhi pengikut!
Ini dah timbul polemik...sampai bila nak selesai politik ini?

Friday, September 12, 2008

Gila Nak Jadi PM - Siri 2

Mat Saman Kati dalam Cerita Betui, Cerita Tipu menulis begini...

"Semua orang dok ingat, masalah Anwar ialah untuk mendapatkan MP BN untuk melompat masuk kedalam PR. Apa yang ramai orang tak tau, ada MP Pas nak join Umno. Bila aku cakap, orang kata bohong. Siap kata nak saman sekali. Jangan jadi macam orang Umno. Apa yang Utusan kata semua betui. Jangan jadi macam orang Pas. Apa Harakah kata semua betui. Jangan jadi macam orang PKR. Apa Suara Keadilan kata semua depa percaya. Pakai akai."
Walaupun berbeza parti dengan Mat Saman Kati, apa yang dia cakap tu betui. Ini seme sebab Anwar nak sangat jadi PM....gila merenget macam bebudak...
Ini ada sekor lagi....Ku Li pulak gila nak jadi PM juga! Lantak...kira kan tempolok kamu je lah. Kalau kamu jadi PM nanti jaga kamu...kalau kamu buat hal juga...rakyat sengkeh kepala kamu!

Thursday, September 11, 2008

Matthias Chang The Great

Those who know Matthias Chang will vouch that he is a great guy. He is a fighter cock and a good advocate. At times he will lash out whatever vulgar words just to stress a point. I had the honour of knowing and being a friend to Matthias Chang since the early 1980’s. I was with Messrs. Gill & Tang and Matthias was with Messrs.Suhaimi Khor Zulkifli & Chang. On many different occasions we had the opportunity to meet in courts as adversaries.
Our friendship became closer sometime in the year 2001 when Matthias was made the Political Secretary to the Prime Minister then, Tun Dr. Mahathir Mohamed. Matthias created history by being the first Chinese Political Secretary to the Prime Minister. I was Political Secretary to the Chief Minister of Pahang since 1999. Matthias was made a Political Secretary without being a member of any political party, something which he is so proud of. Tun Mahathir has created Matthias to be the most loyal political prodigy. Matthias is very knowledgeable and if there is poll to determine the best political secretaries of all time, Matthias will definitely come out top, if not the best or at least the most colourful!
In 2001, during the MCA Team A & Team B crisis. Matthias, Dato’ Johari Baharom and me did an assignment together and had dealings with Tan Sri Lim Ah Lek, Tan Sri Chan Kong Choy, Dato’ Liow Tiong Lai, Dato’ Ong Tee Keat, Dato’ Chua Jui Meng, Dato’ Yap Pian Hon, Dato’ Fu Ah Kiow, Loh Seng Kok (Ex MP/ Ex PolSec) and Datin Paduka Tan Yee Kew (now with PKR). These people will be able to vouch on the way Matthias communicated with other people. He is a tough guy and will fight for whatever thing he feel he is right, even when he is alone! He will never easily admit defeat. Matthias argues with arrogance and at times no tact at all. Dato’ Azalina can also tell us what kind of a person Matthias is, as we were also involved in helping her to get Puteri UMNO started.
I am very sure all will say Matthias is a great man. His loyalty to the man who hires him is without question. He is willing to die fighting for the rights of the wronged! Everything needs to be done before the day ends. That’s Matthias motto and work ethics.
But…Matthias lacks sense of humour! Serious…he is not the type to laugh at things. He will not know when you joke with him or when you are just pulling his legs!
Recently, he was so happy that Tun M would be supporting Tengku Li for his quest to be the President of UMNO. Matthias sent sms to Johari Baharom and me. Johari called me to inquire if I had received any sms from Matthias of which I answered yes. Both of us agreed that we will provoke Matthias by disagreeing to whatever he wrote in the sms. Johari will reply the sms “attacking Tun M” and me “attacking Ku Li”. Whatever Matthias replied to us will be forwarded to the one another. Matthias is easily provoked and naturally would accused both of us by using his favourite words like “asshole, f_ck you, bastards, buggers, motherf_ckers, idiots and the like”. Both Johari and I are so use to that. We don’t take heart at all. We just laughed over the phone about how mad Matthias had been.
Without even thinking about the sms and the telephone calls, Johari and I were so surprised to stumble across our names in Matthias website. He quoted what we wrote in the sms thinking that we are dead serious. If we visit Matthias’ website at DATO JOHARI BAHAROM RATTLED BY NEWS OF TUN DR. MAHATHIR MOHAMAD'S SUPPORT FOR TENGKU RAZALEIGH IN HIS BID TO BE PRESIDENT OF UMNO - By Matthias Chang, we can roughly sizes up Matthias. His website is decorated with skulls and fierce colours. Just like Matthias in real live. If you have a weak heart, my advice is, do exercise extra care. You will not be wrong if you think you are in a war zone.
Matthias oh Matthias… don’t be too serious lah brader! Johari and I had planned over the phone to play a joke on you…
Both Johari and I are just as happy as you are that Tun M is rejoining UMNO. Nevertheless, to agree or otherwise with Tun M’s choice of President of UMNO, is entirely up to us. Tun M can be wrong too, right? It is okay for Tun M to support Ku Li. Neither Johari nor I were rattled by Tun M’s support for Ku Li. We will be so if Tun M supports AnWar Ibrahim re the 916 take over of the government! Thank God, he is not doing that, is he?
Matthias, Malaysia is a free country and didn’t we agree to disagree?
Cheers Brader… God willing, we pray that you will relax and accept that live cannot be that serious and uptight! An angry man is a hungry man and surely you are not fasting, are you?

Wednesday, September 10, 2008

How to Become the Prime Minister - For Dummies

Take the following steps:-

1. Join a Political Party and bluff your way through to be its Leader,
2. Be a candidate in an Election under the Party’s ticket or a Coalition of Parties,
3. Win the election with a majority, even if it is by one vote,
4. Ensure that your political party’s candidates win the majority of the seats in Parliament,
5. Get your Party to nominate you for the post of Prime Minister,
6. If your Party holds the majority of seats in Parliament, seek an audience with the Agong to appoint you as the Prime Minister,
7. Get the consent of the Agong for you to be sworn-in as the Prime Minister,
8. You are now the Prime Minister.

That’s the simple straight forward way.

If your Political Party did not have the majority in Parliament, forget about being the Prime Minister until you try your luck in the next election which is normally held within a period of five years known as a Term.

FAQs,

1. Can you topple the present Prime Minister by way of getting the opposite Party Members to join your Party i.e. by party hopping?

Constitutionally, it cannot be done. But for purpose of political scheming, which is, immoral, you may try. Some might buy your ploy; some might call you mad!

2. Even if you get the opposite members of Parliament to jump or cross over to your Party, can you take over the post of Prime Minister?
This process is known as ‘froging” which is immoral and if it involved baits of money or positions, is corruption of the highest order. Which ever way, the present Prime Minister is still holding office as appointment of Prime Minister is by the Agong and not by Parliament. Prime Minister is not a class monitor in primary school where the teacher can appoint whoever the teacher like.

3. Can a Vote of No Confidence force the Prime Minister to resign?
You can try.But you have to remember that you have to lodge the Motion for Vote of No Confidence with the Speaker of Parliament or a least you have to give notice to the Speaker.
The Prime Minister would then have sufficient notice or at least knowledge of your intention. He can decide or opt for two options opened to him. He can face you in Parliament and ward off the Vote of No Confidence. He can also seek an audience with the Agong and advise the Agong to dissolve the Parliament to pave way for a snap election.
If another election is being held, the steps stated above will be repeated.

You might not be the Prime Minister at all. And there is no such thing as becoming a Prime Minister on 916.

It’s nice to dream! Dreaming is free of charge.

Tuesday, September 9, 2008

Where do you think politicians come from?

This sms made my day.
"Saiful was experiencing morning sickness and went to the doctor and asked if it is possible that he is pregnant from being sodomised? Doc answered 'Yes of course, where the hell do you think politicians come from if not from the asshole!?"
People are so creative....

Monday, September 8, 2008

Bodoh Macam Lembu!


Macam mana orang boleh percaya kepada AnWar Ibrahim? Pelik sungguh! Bila dia cakap akan jadi PM pada 916 ada yang mati-mati percaya. Dia perlukan 30 ahli BN untuk lompat masuk dalam PR.

Kalau 30 ahli BN lompat ke PR, AnWar terus jadi PM ke? Ingat ini lari berganti-ganti 4x100 meter ke? Kalau pun 30 malaun tu lompat pun, PM masih lagi Pak Lah. PM kepada minority government. Walaupun PR buat undi tak percaya dan PM minority government itu kalah, Anwar bukan PM lagi. Pak Lah sebagai PM yang kalah di Parlimen melalui undi tidak percaya, mesti mengadap Agong untuk Agung mengistiharkan pembubaran Parlimen. Parlimen bubar disusuli dengan Pilihanraya i.e a snap election.

Dah tu datang mana Anwar jadi PM pada 916 nya? Pilihanraya semula belum tentu Anwar menang macam sekarang. Yang lompat dari BN ke PR tu belum tentu menang kalau bertanding semula.

Apa yang Anwar canangkan seolah-olah satu coup d’├ętat akan berlaku pada 916, satu rampasan kuasa akan berlaku. Kalau pun BN tidak lagi majority di Parlimen, jawatan PM bukan boleh terus serah begitu saja kepada Anwar.

Banyak proses undang-undang dan perlembagaan perlu dilalui wok.....

Kenapa bodoh sangat ni wok...

Friday, September 5, 2008

UMNO is sick at age of 21?

A blogger friend Sakmongkol AK47 wrote about Umno Recovery Plan URP- UMNO Recovery Plan-2 and its a very interesting analysis of the state of UMNO at the moment and his suggestion on how to recover.

May I ask, recover from what? From sickness or from defeat? UMNO was not defeated during the last General Election. All in all UMNO have 79 Members in Parliament i.e the single largest party out of which 66 are from Peninsula Malaysia. UMNO have more MPs than PAS or PKR or DAP.

Earlier I wrote about life span. The life span of UMNO. UMNO was born on the 11th day of May 1946. That first UMNO had died in 1987 by way of a Court Order. Tun Mahathir, being a doctor, had revived UMNO (medically I supposed) and UMNO Baru was cloned in 1987. That be the situation, the new UMNO is only 21 years of age now.

The first UMNO died at the age of 41 (1946-1987) and the new UMNO is sick at the age of 21? Is the new UMNO dying at 21?

What can we do to ensure the sickness be cured and UMNO continue to survive another 50 years of the life expectancy of Malaysian at 70.05 years?

Sakmongkol diagnosed UMNO's sickness as cancerous and its terminal. Where do we begin the curing process? Should we go see a Bomoh or stick to the modern medicine or go to a Chinese Sinseh?

If we go the Bomoh, his first reaction will be...."Ini buatan orang! Ada orang dengki kat awak!" The bomoh will ask further..."Ada orang musuh dengan awak ke? Kat pejabat ada musuh ke?" You will answer a straight NO. But the Bomoh will continue by saying.."Ada orang nak kat jawatan awak ni. Itu sebab dia bagi awak santau angin. Awak ni kena santau angin je. Saya boleh buangkan santau angin. Pengerasnya.........."
It all boils down to "pengeras"! and eventually its the Power of the BU & DU again.

If we go the Chinese sinseh, the first thing he will offer you Chinese tea in small cups which he said came directly from China. He will hold you hands and check your heartbeat and pulse. He then scribbled in Chinese characters and command you to purchase the Chinese herbs he prescribed at a Chinese Medicine shop he recommends thereto. He don't care if you are cured at the end of the day or you die taking the fake medicines. As long as they can stay in this country and make money out of whatever source, they don't give a hoot. Their loyalty and love remains with the person who can afford their most expensive medicine. It boils down to the equation of "the greener pasture"

Yet again we shall settle with getting treatment the modern way. Do all the scans and MRIs. Do all the blood test and the necessary screenings. If its really cancer, cut it, amputate it or whatever. Thereafter go for chemotherapy or whatever. Its not the body parts that matter. Its the life that is most precious. Some body parts can reproduce, some need prosthetics. Its alright, we should survive a few more years.

Don't forget to pray hard. Pray for a miracle from God!

Thursday, September 4, 2008

UMNO's Life Span

Kalau ikut hukum manusia, sesuatu perkara itu ada jangka hayatnya. Dalam bahasa inggeris selalu disebut Life Span atau Life Expectancy. Untuk mengetahui life expectancy mengikut negara boleh layari http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_life_expectancy. Kalau mengikut kepada kajian itu, di Malaysia secara kesuluruhannya manusia dijangka akan hidup selama 72.76 tahun. Bagi Lelaki selama 70.05 tahun dan Perempuan selama 75.65 tahun.
Adakah UMNO dan lain-lain parti politik ada life span juga? Sudah tentu. Tiada yang kekal didalam dunia ini melainkan Allah!
Kerajaan Melayu Melaka hanya mampu bertahan selama lebih kurang 120 tahun. Soviet Union hanya mampu bertahan selama lebih kurang 70 tahun sebelum diganti oleh Russia sekarang ini. Begitu juga kalau dikaji tamadun lain didunia ini. Sampai satu ketika ianya akan mati atau tamat life spannya.
UMNO sudah 62 tahun. Kalau disamakan dengan manusia yang dijangka hidup selama 72.76 tahun, UMNO ada 10 tahun lebih sikit untuk hidup. Apakah cara untuk kita panjangkan umur UMNO? Kalau manusia dan kalau ikut cara Tun Dr. Mahathir, untuk panjangkan umur, mesti amalkan cara hidup sihat.
Manusia - jangan hisap rokok
UMNO - jangan hisap darah/rasuah /kronisme /nepotisme /tamak haloba /hasad dengki
Manusia - buang toksin dalam badan/ bersenam selalu
UMNO - buang pemimpin yang tak berguna yang hampas hampuras
Kepada semua pemimpin UMNO, saya hanya mahu kata, janganlah mempercepatkan kematian UMNO. Kematian itu adalah pasti. Ajal maut itu ditangan Tuhan. Tapi biar lah mati itu dalam keadaan mudah dan tenang serta penuh keimanan! Bak kata P. Ramlee....mati dalam iman!

Tuesday, September 2, 2008

Dilambong tak pocah! Torompeh endo jamin!

Pahang adalah negeri yang paling banyak loghat. Tiap-tiap daerah dalam negeri Pahang, loghat percakapannya berlainan. Malah ada juga kampung dalam daerah yang sama mempunyai loghat yang lain. Mungkin agaknya kerana asal usul penduduk awal kampung itu. Bagi mereka yang berasal dari Raub, kepelbagaian loghat adalah satu perkara yang amat biasa. Diantara orang Dong dengan orang Gali, loghat mereka pun sudah berbeza. Padahal Dong dengan Gali hanya 3 kilometer saja jarak diantara satu sama lain.

Berbagai loghat lagi apabila Dong dan Gali jadi Kuala dan Ulu yakni Kuala Dong dan Kuala Gali serta Ulu Dong dan Ulu Gali. Loghat itu bertambah unik bila Sega, Atuk, Batu Talam dan Batu Malim diambil kira. Itu pun belum lagi diambil kira orang dari keturunan Rao (Rawa), Kampar, Minangkabau dan lain-lain.

"Dilambong tak pocah, terompeh endo jamin", itu lah teriakan sipenjual pinggan mangkok di Pekan Rabu Dong zaman dulu-dulu. Memang si mamat itu lambong pinggan mangkuk tu keatas. Memang lah tak pecah. Mana ada pinggan mangkuk pecah kalau hanya dilambong. Kalau terhempas keatas tanah, tidak dijamin! Maksudnya pecah la tu!
Orang Minangkabau bila ditanya apa kerja dia, ada yang jawab "kerja guyang kaki". Jangan salah faham. Maksudnya dia si tukang jahit.
Orang Rao yang di zaman dulu menjadi askar upahan memang tergulung dalam kaum yang keras hati, cekal dan berani. Kalau orang Rao kata "inda ku podah". Jangan lah dipujuk lagi. Sampai mati pun dia dah tak nak! Tapi kalau setakat dia cakap "tak ku bahawa" atau "tak terliur", masih boleh lagi dipujuk.
Kata-kata loghat Raub ini lah yang akan diterima oleh UMNO kalau masih lagi tidak mahu berubah. Rasuah sudah menjadi-jadi. Jawatan dalam parti telah dijadikan harta mak bapak datuk nenek mereka punya. Tidak boleh dipertandingkan. Ketua tidak boleh dilawan. Incumbent tidak boleh dilawan. Orang yang cerdik pandai ditolak jauh-jauh. Pada mereka UMNO itu mesti dipegang oleh orang-orang dan kuncu-kuncu mereka sahaja. Kalau boleh mereka nak kata UMNO tu bapak aku punya!
Dilambong UMNO memang tak pocah, terompeh ke tanah endo jamin!
Orang UMNO tak payah buat kerja lain. Guyang kaki je lah! Satu hari nanti orang akan kata pada UMNO..."Inda ku podah!...Tak aku bahawa!...Tak aku terliur!..
Itu jam baru padan muka!